همشهری آنلاین: همزمان با آغاز هفته جهانی حیات وحش، کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بیش از ۵۰ درصد گونه‌های پرندگان شکاری جهان با افت شدید جمعیت مواجه هستند که در مقایسه با جمعیت کلی پرندگان جهان میزان قابل ملاحظه‌ای است.

بیش از ۵۰ درصد پرندگان شکاری با افت شدید جمعیت مواجه هستند

به گزارش ايسنا، اصغر مبارکی ضمن اشاره به گزارش منتشر شده از سوی IUCN (اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت) در سپتامبر سال جاری در مورد کاهش چشمگیر جمعیت جهانی پرندگان شکاری اظهار کرد: بر اساس این گزارش، موسسه بین‌المللی حیات پرندگان (Birds life international) کلیه گروه پرندگان شکاری از جمله جغدها، شاهین‌ها، عقاب‌ها، لاشخورها و کرکس‌ها را مورد بررسی قرار داده و نتایج حاکی از آن است که ۱۸ درصد این گونه‌ها در معرض تهدید انقراض هستند.

این کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل افت شدید جمعیت پرندگان شکاری تصریح کرد: بر اساس گزارش اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، از بین رفتن زیستگاه‌های جنگلی، تکه تکه شدن زیستگاه‌های بزرگ و بکر، گسترش زمین‌های کشاورزی، کشاورزی ناپایدار، برداشت بی‌رویه چوب، خطوط برق فشار قوی و برداشت غیرمجاز پرندگان مهم‌ترین دلایل آسیب به جمعیت گونه‌های پرندگان شکاری است.

مبارکی تاکید کرد: ۳۲ درصد از مناطق مهم تنوع زیستی جهان تحت عنوان «مناطق کلیدی تنوع زیستی جهان» مربوط به گروه پرندگان شکاری است بنابر این کاهش جمعیت پرندگان شکاری به لحاظ جهانی اهمیت بسیاری دارد. جلوگیری از تخریب زیستگاه، جلوگیری از برداشت و کشتار غیرمجاز پرندگان، آموزش همگانی و عمومی در مورد ضرورت حفاظت از پرندگان شکاری، تغییر و اصلاح قوانین به ویژه در بخش‌هایی مثل مدیریت استفاده از سموم که باعث مسمومیت طعمه می‌شود از جمله راهکارهای حفاظت از این گونه‌های پراهمیت است.

وی در ادامه اظهار کرد: معاهدات بین‌المللی متنوعی در این زمینه وجود دارد که یادداشت‌ تفاهم حفاظت از پرندگان شکاری در آفریقا و اوراسیا، پروژه حفاظت از درنای سیبری، گروه کاری بالابان و کنوانسیون سایتیس (کنوانسیون تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) از جمله ابزارهای بین‌المللی حاکم برای حفاظت از پرندگان از جمله پرندگان شکاری هستند.

این کارشناس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با اشاره به آخرین آمار گونه‌های در معرض تهدید جهان اظهار کرد: بیش از ۹۳ هزار گونه در اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت مورد ارزیابی قرار گرفته است و نتایج این ارزیابی نشان می‌دهد که از این تعداد بیش از ۲۶ هزار گونه در معرض تهدید ‌انقراض هستند که بیش از ۲۷ درصد کل گونه‌های مورد ارزیابی را شامل می‌شود. از گونه‌های بررسی شده بر اساس لیست سرخ اعلامی توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، ۴۱ درصد از دوزیستان، ۲۵ درصد از پستانداران، ۱۳ درصد از پرندگان، ۳۱ درصد از کوسه‌ها، ۳۳ درصد از مرجان‌ها و ۲۷ درصد از سخت‌پوستان در معرض تهدید انقراض قرار دارند.

کد خبر 418065

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha