سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۵
۰ نفر

مهدی‌ربوشه: جلسه هم‌اندیشی جمعی از کارشناسان و مربیان فوتبال کشورمان درباره مسئله انتخاب سرمربی تیم‌ملی در حالی به سمت‌وسوی استخدام یک گزینه داخلی کشیده شد که مصاحبه نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال با یکی از خبرگزاری‌ها حاوی نکته دیگری هم بود؛ «مذاکره با گزینه‌های خارجی به زودی در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

 هم‌اندیشی اما روز گذشته به 2 جلسه مجزا تقسیم شد که در نشست صبح علاوه بر اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال، علی پروین، محمود یاوری، بیژن ذوالفقارنسب، مهدی مناجاتی، امیر قلعه‌نویی، محمد مایلی‌کهن، مهدی محمدنبی (دبیر فدراسیون)، حسن غفاری (رئیس کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال) و علی کفاشیان حضور داشتند که هرکدام به بیان نقطه‌نظرات خود پیرامون بحث انتخاب سرمربی تیم‌ملی پرداختند.

جمع‌بندی‌ها اما به مثمرثمر بودن استفاده از گزینه‌های داخلی منجر شده است. محمد مایلی‌کهن در این باره گفت: «به عقیده من اصلی‌ترین مشکل برای جذب یک مربی خارجی، محدودیت زمانی است. ضمن اینکه اگر قرار است یک گزینه ایرانی هدایت تیم‌ملی را برعهده بگیرد نباید او را برای 3 ماه و 6 ماه استخدام کنیم.»

 سرمربی اسبق تیم‌ملی با اشاره به نکته مثبت قرارداد آرتور جورج ادامه داد: «قراردادی سه‌ساله که لازمه آن موفقیت در 3 مرحله است. خب این خیلی خوب بود. اما همان طور که گفتم مربی خارجی نمی‌تواند طی مدت زمانی کوتاهی که باقی‌مانده از تیم‌ملی ما شناخت کافی به دست آورد.»

مایلی‌کهن که خود یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم‌ملی به حساب می‌آید در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت پیشنهاد کفاشیان این سمت را قبول می‌کنید یا خیر؟ تأکید کرد: «برای من طرفی که قرار است با او کار کنم، مسئله مهمی است. همیشه به اصول خودم و حرف‌هایی که حین قرارداد مطرح می‌شود، پایبندم.

 اگر این اصول رعایت شود حتی حاضرم به خاطر موفقیت تیم‌ملی کشورم در لباس تدارکاتچی هم فعالیت کنم.» اما سرمربی مس کرمان نیز روز گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «هیچ پیشنهادی برای هدایت تیم‌ملی به من نشده است.» امیر قلعه‌نویی ادامه داد: «منتظر جمع‌بندی فدراسیون فوتبال می‌مانم.» گویا امیر قلعه‌نویی حرف‌هایش را با گلایه آغاز کرده که با واکنش منفی برخی از حاضرین در جلسه مواجه شده است.

اما سرپرست سابق تیم‌ملی ضمن مثبت ارزیابی کردن کارنامه مربیان داخلی در دوره‌های گذشته بر ضرورت استفاده از یک گزینه ایرانی تأکید کرد. مناجاتی گفت: «مربی خارجی برای بلندمدت خوب است، نه کوتاه‌مدت.»

علی پروین نیز پس از اتمام جلسه هم‌اندیشی ضمن انجام مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها برای چندمین بار اعلام کرد که در شرایط کنونی از عهده هدایت تیم‌ملی برنخواهد آمد.» قائم‌مقام باشگاه استیل‌آذین با بیان این مطلب که کفاشیان و همکاران تصمیم‌گیرنده نهایی هستند، ادامه داد: «شاید مدیرفنی تیم‌ملی شوم.»

در این جلسه اما نام گزینه خاصی مورد بررسی قرار نگرفت و اظهارنظرها به گونه‌ای پیش رفت که گویی مذاکره با گزینه‌های خارجی، کاری کاملاً اشتباه است. این در حالی بود که عزیز محمدی در مصاحبه‌ای موضوع مذاکره با مربیان خارجی را منتفی دانست. نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال حتی تأکید کرد: «هیأت‌رئیسه 10 مربی خارجی را زیرنظر دارد.»

وی همچنین از یکسره شدن تکلیف انتخاب سرمربی تیم‌ملی ظرف 48 ساعت آینده خبر داد. در همین حال علی کفاشیان در مصاحبه‌ای گفت: «اگر به دنبال جذب مربی خارجی باشیم، بالطبع زمان بیشتری نیاز داریم.»

اما در جلسه بعدازظهر نیز مربیانی چون مجید جلالی، فیروز کریمی و افشین قطبی حضور داشتند. مجید جلالی ضمن مرور مدلی که چندی پیش نیز در مصاحبه‌ای به تشریح آن پرداخته بود، گفت: «بهترین راه در شرایط فعلی این است که ما در تیم‌ملی تلفیقی از مربیان داخلی کارآمد را داشته باشیم و بعد یک فرد سیاست‌گذار بزرگ در فوتبال را به عنوان مدیرفنی استخدام کنیم.»

 وی در توضیح بیشتر این مسئله افزود: «این مدیرفنی را حتی می‌توانیم از آنهایی که در حال حاضر در فیفا مشغول به ایده‌پردازی هستند، جذب کنیم. درواقع ما باید به جذب یک راهنما و سیاست‌گذار فکر کنیم.»

 جلالی در پاسخ به این سئوال که آیا درباره سرمربیگری تیم‌ملی با شما صحبتی مطرح شده یا خیر تأکید کرد: «هیچ مذاکره‌ای با من صورت نگرفته است.» در همین حال طبق اظهارات غیررسمی برخی از حاضرین در جلسه هم‌اندیشی و همچنین با توجه به سابقه همکاری مجید جلالی و علی کفاشیان در کمیته ملی المپیک به نظر می‌رسد سرمربی استقلال اهواز نیز برای قرار گرفتن در رأس کادرفنی تیم‌ملی، گزینه‌ای محتمل به حساب می‌آید.

مجید جلالی اما در واکنش به جذب یک مربی خارجی برای تیم‌ملی واکنش منفی از خود نشان نمی‌دهد. او تأکید دارد: «اگر ایده مدت‌دار داشته باشیم، هیچ عیبی ندارد که به سراغ گزینه‌های خارجی برویم. در غیر این صورت تیم‌ملی آسیب خواهد دید.»

در جلسه هم‌اندیشی دیروز هیچ گزینه داخلی یا خارجی مورد بحث قرار نگرفت. اما گویا اقبال خردجمعی دوباره به سمت و سوی مربی ایرانی است. موضوعی که معلوم نیست علی کفاشیان به آن تن دهد.

 پس از پایان جلسه هم‌اندیشی با مربیان پیشین تیم‌ملی، کفاشیان طی یک مصاحبه گفت: «برای انتخاب سرمربی تیم‌ملی با سرمایه‌های فوتبال مشورت کردم زیرا سال‌ها در رده ملی فعالیت کردند و موظفیم از همه نظریات آنها استفاده کنیم.» رئیس فدراسیون فوتبال با اعلام این خبر که قرار است برای پیشرفت فوتبال چنین نشست‌هایی تداوم یابد، تصریح کرد: «در وهله اول باید سعی کنیم کمیته‌های تیم‌ملی شکل بگیرد و وظایف مشخص شود تا به راحتی تصمیم‌گیری کنیم.»

وی در خصوص انتخاب سرمربی تیم‌ایران عنوان کرد: «نظریات مربیان را دریافت کرده و سرمربی را انتخاب خواهیم کرد چنانچه سرمربی تیم ایرانی باشد این کار زودتر انجام خواهد شد اما در صورت خارجی بودن تأمل بیشتری نیاز داریم.»

کد خبر 41803

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز