همشهری آنلاین: درآمدی بر جامعه شناسی مصرف نوشته پیتر کوریگان به ترجمه شایسته مدنی لواسانی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

مطالعات مختلف رفتارهاي اجتماعي انسان در جهاني كه چيرگي سرمايه‌داري با تمام مصائبش را تجربه مي‌كند، دستاوردهاي مهم و روشني بخشي داشته است . از ميان اين مطالعات، جامعه‌شناسی مصرف یکی از گرایش‌های مهم و گسترده جامعه‌شناسی محسوب مي شود. ترجمه و انتشار کتاب «درآمدی بر جامعه‌شناسی مصرف» در همين زمينه پژوهشي خواندني است كه طي آن مخاطب با نظریات اصلی و شاخه‌های مهم جامعه‌شناسی مصرف آشنا مي شود. 

از نظر تاریخی، رابطه بین طبقه اجتماعی و مصرف کلید اصلی فهم پویایی مسئله مد به شمار مي رود. ممکن است تصور غالب آن را تنها با سبک‌های پوشاک منطبق کند، اما منظور از مد در اين كتاب شامل انواع کالاها و رفتارهاست.

درباره مد و رابطه آن با مصرف می توان سوالات بسیاری پرسید. اینکه چگونه موضوعات مصرفی و عملکردها برای برقراری هویت اجتماعی در گروه سنی به کار گرفته می شوند؟ با این شیوه، چه تعداد گروه سنی متفاوت را می توان از هم متمایز کرد؟ آن‌ها چگونه از طریق مصرف به هم مربوط می‌شوند؟ چه اشتراکی با هم دارند و کدام ویژگی‌ها را به گروه ها برای خاص بودن می‌دهند؟ چگونه جنسیتی شدن مصرفی است؟

این کتاب همان گونه كه در خود كتاب به آن اشاره رفته است پیش از ظهور خرید اینترنتی نوشته شده. بنابراين خط سیر آن، تغییرات خرید از اصناف در اروپای قرون وسطی تا دوران کلاسیک فروشگاه را نشان مي‌دهد. این تغییرات موجب تغییر در معماری، الگوهای حمل و نقل شهری شد و منطقی است اگر بپرسیم آیا خرید اینترنتی هم بر شکل زندگی شهری تاثیر داشته است یا خیر. اگر خرید کردن بیش از پیش مجازی شود، آیا به این معنی است که شهر هم تغییر خواهد کرد؟

از سوی دیگر امروز تبلیغات بیش از پیش زندگی روزمره را در انحصار خود درآورده است. این کتاب به این موضوع اشاره دارد که تبلیغات از ایجاد یک احساس دائمی برای کنشگر اجتماعی هراسناک که ترس هایش تنها با استفاده از محصولات خاصی آرام می گرفت، به استفاده از محصولات به عنوان بخش طبیعی زندگی روزمره تغییر کرده اند. این روند تا کجا می تواند پیش برود؟ آیا بدن های ما تبلیغات متحرک برای تولیدات خواهد شد و هر جنبه ای از زندگی ما توسط تولیدکنندگان کالاهای مصرفی تبدیل به برند می شود؟

  كتاب درآمدی بر جامعه‌شناسی مصرف از سويي كتابي صرفا نظري نيست و جنبه كاربردي قوي اي نيز دارد .به طوري كه مي‌توان گفت کوریگان به طور سنجیده و گزینشی به اکثر پژوهش هایی که در حوزه های تخصصی، مرجع و معتبر هستند استناد کرده است و از این طریق است که مخاطب با خواندن تک تک فصل ها با منابع معتبر آشنا می شود. کوریگان در نتیجه گیری کتاب اشاره می‌کند که دیدگاه های مطرح شده در کتاب، بیشتر با دنیای مدرن همخوانی دارد و فضای پست مدرن پژوهش‌های دقیق‌تر و پیچیده‌تر را می‌طلبد که خواننده این کتاب هم لازم است به آن توجه کند.

«اشیاء، کالاها و غیرکالاها»، «مغازه‌ها و خریدکردن»، «تبلیغات»، «مجلات زنان»، «خانه»، «غذا و نوشیدنی»، «توریسم»، «بدن» و «مد و پوشاک» برخی ديگر از عناوین فصل‌های این کتاب است.

کد خبر 417765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha