دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین- محمد رسولی: در حالیکه هنوز چند روز از خروج اینتل از پروژه " یک نوت‌بوک برای هر کودک"، نگذشته است، مدیر این پروژه اعلام کرده که از بازگشت اینتل و همکاری مجدد با آنها خوشحال خواهد شد.

شرکت اینتل اواخر هفته پیش اعلام کرد که در این پروژه همکاری نخواهد کرد و به صورت انفرادی طرحی مشابه آن را به اجرا خواهد گذاشت و در آن از نوت‌بوک‌های ساخت خود(سری ClassMate‌)، را با قیمت 300 دلار در اختیار دولت‌های مختلف قرار خواهد داد. خروج اینتل به عنوان یکی از منابع مالی از پروژه OLPC‌ با واکنش‌های مختلف روبرو شد و حتی برخی این تصمیم اینتل را نکوهش کردند.

پروژه OLPC با همکاری گروهی از استادان دانشگاه MIT آمریکا و پشتیبانی شرکت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بزرگ دنیا به وجود آمده است  که مدیریت آن بر عهده نیکولاس نگروپونته [Nicholas Negroponte] است. طبق این پروژه نوت‌بوک‌هایی با حداقل قیمت طراحی و با هماهنگی با دولت‌های کشورهای در حال رشد و فقیر در اختیار کودکان آنها قرار می‌گیرد تا این کودکان بتوانند همزمان با سایر کودکان جهان، در علم کامپیوتر رشد کنند.

برخی از کارشناسان دلیل خروج اینتل از این پروژه را استفاده نگروپنته از پردازنده AMD در نوت‌بوک‌های 100 دلاری می‌دانند (ارزان بودن پردازنده AMD نسبت به پردازنده اینتل دلیل این انتخاب بوده است)، ولی اینتل به صراحت این موضوع را تایید نکرده است.

نگروپونته در مصاحبه‌ای اعلام کرده که از بازگشت مجدد اینتل و یا حتی طرح این شرکت برای انجام پروژه با نوت‌بوک‌های ClassMate استقبال کرده و افزوده که هدف هر دو یکسان است و اینتلی‌ها می‌توانند نوت‌بوک‌های خود را به کودکان ارائه کنند. مهم افزایش تعداد کودکانی است که صاحب نوت‌بوک می‌شوند و بدیهی است در این پروژه غیرانتفاعی، سود اصلی در پیشرفت سطح تکنولوژی در بین کشورهای فقیر است.
اینتلی‌ها هنوز پاسخی به این مصاحبه نگروپنته نداده‌اند.

 Rasouli@Hamshahri.org

کد خبر 41760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز