همشهری آنلاین: دهمین جلسه کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپک (JMMC) در حال به کارخود در الجزیره پایان داد که انتظارات رئیس جمهوری آمریکا از تولید کنندگان نفت برآورده نشد و آن ها بر ضرورت حفظ توافق ۲۰۱۶ تاکید کردند.

 ناکامی ترامپ در تاثیرگذاری بر تصمیم تولید کنندگان نفت

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه گذشته در توییتی تحقیر آمیز از کشورهای حاشیه خلیج فارس خواست تا قیمت نفت را پایین نگه دارند و گفت: ما از کشورهای خاورمیانه حمایت می‌کنیم. آنها بدون ما مدت چندانی در امان نخواهند بود و با این حال همچنان قیمت‌های نفت را بالا و بالاتر می‌برند! ما این را به خاطر خواهیم سپرد. اوپک باید قیمت‌های نفت را اکنون پایین بیاورد.'

«بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران پس از این گفت، به نظر من سخنان ترامپ بزرگترین توهین به کشورها و مردم دوست آمریکا در منطقه است .

کمیته مشترک وزارتی نظارت بر کاهش عرضه نفت در الجزیره به ریاست مشترک «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان و «الکساندر نوواک » همتای روسش و همچنین با حضور «سهیل المزورعی» وزیر نفت امارات و رئیس دوره ای کنونی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و «محمد سنوسی بارکیندو» دبیر کل اوپک و وزیران نفت الجزایر ، عمان و کویت برگزار شد.

«احمد حسن کرم» تحلیلگر اقتصادی کویتی در این خصوص می گوید ، دو گروه و دسته بندی در داخل اوپک وجود دارد ، یک طرف مایل به سیاست های آمریکایی است و می خواهد تولید را افزایش دهد اما یک طرف دیگر مخالف آن است.

تارنمای فرامنطقه ای«الحیات» نوشت، کمیته مشترک وزارتی نظارت بر بازار نفت در نشست خود در الجزیره افزایش تولید نفت را تصویب نکرد و تاکید کرد افزایش را در زمان مناسب بررسی می کند اما تلاش می کند توازن را در بازار حفظ کند.

تارنمای الجزایری الشروق در گزارشی در این خصوص نوشت، اوپک در الجزایر سیلی محکمی به ترامپ زد و با افزایش تولید نفت مخالفت کرد و در نشست الجزیره توافق شد تا پایان سال میزان تولید ثابت نگه داشته شود.

به طور کلی باید گفت، تنها تصمیم این نشست این بود که تولید افزایش نیابد و میزان تولید نفت بر اساس توافق 2016 در الجزیره به صد درصد برسد یعنی در مجموع یک میلیون و 800هزار بشکه کاهش تولید.

ترامپ در حالی دست کم در شرایط کنونی با شکست مواجه شد که شماری از نزدیکترین متحدان آمریکا و از جمله مقام های اماراتی و عربستانی هدایت این جلسه را بر عهده داشتند.

المزروعی در الجزیره با اشاره ضمنی به درخواست رئیس جمهوری آمریکا برای کاهش قیمت نفت گفت، اوپک توجهی به فشارهای خارجی ندارد و نمی توان آن را به تنهایی مسئول همه مشکلات نفت دانست، اوپک سازمانی سیاسی نیست بلکه هیاتی مشورتی است که کار آن حفظ ثبات و توازن دربازار نفت است و نه کاهش قیمت آنگونه که برخی طرف ها می خواهند.

وی افزود، اوپک در پی ایجاد توازن میان عرضه و تقاضا است و در پی قیمت خاصی برای نفت نیست.

از سوی دیگر وزیر انرژی عربستان نیز تاثیرگذاری بر قیت نفت را رد کرد و گفت، سطح تولید کنونی ثابت نگه داشته می شود ، عرضه نفت در بازار رضایت بخش است و با هرگونه تغییر در عرضه تا پایان سال مخالفت می شود و در سال آینده نیز برای ایجاد توازن در بازار اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی افزود، قیمت نفت برای همه رضایتبخش است و باید میان عرضه و تقاضا توازن برقرار باشد.

رسانه های الجزایری و عربی نوشتند این سخنان الفالح پاسخ مستقیمی به سخنان ترامپ بود که خواستار کاهش قیمت نفت شده بود .

«احمد اویحیی» نخست وزیر الجزایر نیز گفت، الجزایر اعتقاد دارد باید به حق کشورهای تولید کننده مواد اولیه برای استفاده از قیمت های عادلانه و در جهت توسعه خود احترام گذاشت.

«مصطفی قیطونی» وزیر انرژی الجزایر پیش از این نشست گفته بود، بحث افزایش تولید مطرح نیست بلکه در این نشست بحث میزان پایبندی کشورهای عضو اوپک به توافق کاهش تولید نفت در سال 2016 مطرح می شود.

الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه که به صورت مشترک همراه با همتای سعودی اش ریاست این نشست را بر عهده داشت گفت، سیاست تحریم ها و جنگ های تجاری می تواند امنیت انرژی را به خطر اندازد، تحریم هایی که برخی کشورها وضع می کنند و همچنین جنگ های تجاری می تواند باعث شود اقتصاد جهانی در رویارویی با چالش های پیش روی ناتوان بماند.

محمد سنوسی بارکیندو دبیر کل سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک نیز گفت، اوپک یک سازمان انحصاری نیست بلکه وسیله ای است به نفع تولید کنندان و مصرف کنندگان که در جهت ثبات در قیمت نفت تلاش می کند .

«رنده تقی الدین» تحلیلگر اقتصادی پیش از این گفته بود کشورهای تولید کننده نفت در الجزایر با احتیاط به امکان افزایش تولید نگاه می کنند زیرا نمی خواهند بازار پر از نفت شود و قیمت نفت به گونه ای کاهش یابد که مناسب اقتصاد و منافع کشورهایشان نباشد .

کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند درخواست رئیس جمهوری آمریکا از کشورهای عضو اوپک برای کاهش قیمت نفت درست نبوده است و دلیل رسیدن قیمت نفت به 80 دلار در هفته گذشته افزایش تقاضا در امریکا است که خود بزرگترین بازار مصرف نفت است و نه کمبود عرضه.

روزنامه الاخبار به نقل از منابع آگاه الجزایری در خصوص پشت پرده های این نشست نوشت، با توجه به فشارهای داخلی و خارجی برای افزایش تولید، الجزایر سعی می کرد نقش میانجی ایفا کند و مانع هرگونه تصمیم گیری در خصوص نفت در آستانه آغاز تحریم های نفتی آمریکا ضد ایران شود و در عین حال نمی خواست این نشست از کنترل خارج شود و جشن دومین سالروز توافقنامه کاهش نفتی الجزیره خراب شود و در این میان با استفاده از دیپلماسی انرژی سعی کرد بر تصمیم گیری های اوپک تاثیر بگذارد.

کد خبر 417326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha