دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

ترجمه فرانک فرهانی جم: گاولین سری مجموعه تلویزیونی جنایت‌های غیرحرفه‌ای تابستان سال 1384 از شبکه 3 سیما پخش شد

سری جدید سریال که هم اکنون روزهای سه‌شنبه از این شبکه پخش می‌شود، محصول سال 2006 و به کارگردانی الکسی سوئیت است. داستان این مجموعه درباره جنایت‌هایی است  در شهر پالرمو که از شهرهای کشور ایتالیاست و  به وقوع می‌پیوندد. این مجموعه که مورد توجه 8میلیون نفر از مخاطبان تلویزیونی قرار گرفته به عنوان یکی از موفق‌ترین سریال‌های تلویزیونی کشور ایتالیا شناخته شده است.

باتوجه به گسترش فناوری در عرصه‌های مختلف زندگی، روش‌های مختلف جرم‌شناسی نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌اند و امروزه در کنار کارآگاهان با تجربه و افسران پلیسی که رسیدگی به جرم و جنایت و برقراری امنیت را در جامعه برعهده دارند دانشمندان و محققانی حضور دارند که مهارت آنها در روش‌های تشخیص جرم و شناسایی مجرمان از طریق قوانین علمی می‌تواند بسیاری از ابهامات موجود در یک پرونده جنایی را از میان بردارد و گره از مشکلات و موانع موجود بگشاید.

مجموعه تلویزیونی جنایت‌های غیرحرفه‌ای نیز در حقیقت بیانگر فعالیت‌های بخش علمی اداره پلیس پالرمو در خنثی کردن بمب‌های کار گذاشته شده توسط جنایتکاران است که این جنایت‌ها را با ناکامی مواجه می‌سازد.

پس از موفقیت اولین سری از مجموعه تلویزیونی جنایت‌های غیرحرفه‌ای که قسمت آخر آن 16فوریه سال 2005 از شبکه پنجم تلویزیون ایتالیا به نمایش درآمد، پخش قسمت دوم این مجموعه نیز توانست مورد توجه گروه وسیعی از مخاطبان قرار گیرد.

این گروه 5نفره
جنایت‌های غیرحرفه‌ای نخستین‌بار در اواخر  سال 2004 از شبکه پنجم تلویزیون ایتالیا 
 به صورت یک مجموعه پلیسی 12قسمتی پخش شد. لورنزوفلاهرتی، فابیرمارتینلی، دیویدتیستی، مارشال وینستر و آناجیوردانو 5  شخصیت قسمت اول این  مجموعه تلویزیونی هستند که در سری دوم کلوریاموراندی جایگزین یکی از اعضای این گروه می‌شود. آنها با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات تحقیقاتی و علمی انجام بخشی از مراحل تحقیقاتی یک پرونده جنایی را برعهده می‌گیرند. مجموعه تلویزیونی CSI مجموعه آمریکایی است که با مضمونی مشابه جنایت‌های غیرحرفه‌ای ساخته شده است.

CSI یکی از مجموعه‌های پلیسی موفق در سال‌های اخیر است که از شبکه تلویزیونی CBS آمریکا پخش می‌شود و جایزه سالانه موفقیت‌ها و دستاوردهای تلویزیونی کشور آمریکا (امی) را از آن خود ساخته است. جنایت‌های غیرحرفه‌ای نیز با ساختاری مشابه این مجموعه، تحقیقات گروهی از دانشمندان و محققان علوم زیستی را  در رسیدگی به پرونده‌های جنایی به تصویر می‌کشد و به همین دلیل اغلب از این مجموعه به عنوان CSI ایتالیایی‌ها یاد می‌کنند.

در جنایت‌های غیرحرفه‌ای داستان در بخش تحقیقات علمی مرکز پلیس شهر(RIS) اتفاق می‌افتد. به گفته الکسی سوئیت کارگردان سری دوم این مجموعه، به رغم وجود شباهت‌های بسیار زیادی که از نظر نوع داستان در این مجموعه با مجموعه csi دیده می‌شود، یک تفاوت عمده نیز در میان آنها وجود دارد. سازندگان مجموعه تلویزیونی CSIبرای ساخت این مجموعه بودجه  6 میلیون دلاری در اختیار داشته‌اند در حالی‌که بودجه اختصاص یافته به مجموعه تلویزیونی جنایت‌های غیرحرفه‌ای به مراتب کمتر بوده است.

دلیل آن ساده است؛ هنر سینما و تلویزیون در کشور آمریکا بسیار مورد توجه است و علاقه‌مندان بسیار زیادی دارد که با توجه به گسترش تعداد مخاطبان فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی ساخت کشور آمریکا در خارج از مرزهای کشور می‌توان گفت این مجموعه در مقایسه با CSI با کمترین امکانات توانسته به چنین موفقیتی در کشور ایتالیا دست یابد  و با در کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای از بهترین‌ها، مورد توجه بسیاری از مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی قرار گیرد.

موفقیت سری اول این مجموعه سبب ساخت سری دوم آن شد. پس از ساخت مجموعه   12 قسمتی سری اول به کارگردانی الکسی کامیل، تهیه کننده این مجموعه پیترو والسکی تصمیم گرفت در سال 2006، سری دوم جنایت‌های غیرحرفه‌ای را در 16 قسمت به کارگردانی الکسی سوئیت تولید کند.

کارگردانی یک جورچین پلیسی
الکسی سوئیت که کارگردانی سری دوم این مجموعه را برعهده داشته است از موفق‌ترین کارگردانان ایتالیایی است. او در سال  1963 در شهر رم متولد شد و از سال  1981 به عنوان دستیار کارگردان فعالیت در این عرصه را در کنار بزرگان سینمای ایتالیا آغاز کرد و توانست تجارب بسیار ارزشمندی را به‌دست  آورد. از سال  1995 تا سال  2003 فیلم‌های مستند بسیار زیادی را درباره حیات وحش آفریقا و پارک‌های ملی جهان تهیه کرد و همچنین ساخت طرح‌های سینمایی مستند بسیار زیادی را برعهده داشته که هزینه لازم برای ساخت آنها توسط اتحادیه اروپا تهیه شده است.

الکسی سوئیت کارگردان توانمندی است که با توجه به مهارت و تخصص منحصربه‌فردی که از آن برخوردار است تنها تا سال   2002 کارگردانی بیش از   100 فیلم کوتاه تبلیغاتی را برای کشورهای ایتالیا، رومانی، آلمان، انگلیس، کنیا و خاورمیانه برعهده گرفته است. پیترو والسکی از معروف‌ترین تهیه کنندگان ایتالیایی است که مجموعه تلویزیونی پرطرفدار گروه پلیس را نیز در کارنامه هنری خود به ثبت رسانیده است.

الکسی سوئیت به پیشنهاد پیترووالسکی تهیه کننده مجموعه جنایت‌های غیرحرفه‌ای، کارگردانی این مجموعه را که به عنوان بهترین مجموعه تلویزیونی از نظر مخاطبان کشورهای ایتالیا و فرانسه شناخته شده ، پذیرفت. او هم‌اکنون ساکن شهر رم ایتالیا است و تجربیات بسیار زیادی را در مدت  25 سال فعالیت در این عرصه به‌دست آورده است. به گفته الکسی سوئیت هر قسمت از مجموعه تلویزیونی جنایت‌های غیرحرفه‌ای مانند قطعه‌ای از یک جورچین پلیسی است که با در کنار هم قرار دادن آنها می‌توان به حقایقی درباره جنایت مورد بررسی دست یافت. درحقیقت می‌توان گفت هر قسمت حاوی بخش‌هایی جداگانه از یک نامه است  که جزئیاتی درباره یک حادثه را فاش می‌کند و گاهی ارزش این جزئیات بیش از اعتراف فرد جنایتکار یا کسی است که از نزدیک شاهد ماجرا بوده است.

mediaset.ir

کد خبر 41731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز