شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
۰ نفر

فاطمه ذوالقدر، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی: اندیشه حاکم بر محرم، اندیشه‌ای است که می‌خواهد افراد از سطح به عمق روند و با این حرکت و شناخت صحیح و واقعی ارزش‌ها و هنجارها بتوانند عینیتی بر هیهات‌منا الذله دهند.

فاطمه ذوالقدر

 محرم نمادی برجسته در طول تاریخ برای مبارزه با ظلم و ظلم‌ستیزی بوده و همین راز ماندگاری حسین(ع) و نام او و محرم در طول تاریخ بوده است که امام خمینی‌(ره) نیز با عنایت بر این وجه بیان فرمودند که این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می‌دارد؛ چرا‌که دین اسلام، دین مبارزه با نفس و فساد و ظلم است.

اما آنچه در برنامه‌ها و عزاداری‌ها به‌خصوص در سال‌های اخیر شاهدیم، توجه به ظواهر فارغ از محتوا‌ست؛ ظاهری که امام حسین(ع) نیز فرمودند من برای زیبایی‌های دنیا قیام نکردم بلکه برای احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم و امروز این توجه به ظاهر، ما را از درک حقیقت دور نگه می‌دارد و ابزار امر و نهی به‌جای گفتمان و آگاه‌سازی‌ و تشویق و ترغیب، استفاده از قوه قهریه و اجبار و محدودیت شده است.

مداحان و صدا‌و‌سیما به‌عنوان شاه‌کلید رسانه و ارتباطات و ترویج فرهنگ واقعی عاشورایی شناخته شده‌اند اما در سال‌های اخیر نوحه‌ها صرفا به ایجاد شور حسینی بسنده کرده و رسانه ملی نیز در سطح باقی‌مانده و کمتر تلاشی برای بازآفرینی فرهنگ عاشورایی و زدودن ناهنجاری‌های حادث در این ارزش دینی و تاریخی به‌کار بسته است.

حال آنکه عاشورا و اعتبار آن در خانواده‌ها می‌تواند فرصتی مغتنم برای آموزش و فرهنگسازی‌ و زدودن ظواهر و کجروی‌ها و پاسخ به شبهات دینی و توجه به پیام‌های فرامذهبی و فراقومی در این مسیر باشد. با این حال، اهمال در آن را حتی در منبرها و مساجد و هیئت‌های عزاداری هم شاهدیم و متأسفانه از عاشورا فرزندان ما سنج و طبل و صف‌های نذری را یاد گرفته‌اند که این فاجعه‌ای بس بزرگ است. تعزیه‌خوانی ابزاری بسیار کارآمد و بهره‌گرفتن از این هنر سنتی ایرانی برای اشاعه فرهنگ و حقیقت عاشورا و محرم بود که این مهم نیز به‌دلیل عدم‌آموزش و انتقال سینه به سینه به نسل جوان بسیار رنگ باخته است.

یک نگاه اجمالی این فاصله گرفتن‌ها را فریاد می‌زند؛ فاصله‌ای که اثر آن را در سست‌شدن ارزش‌ها و باورها در میان جوانان می‌توان به وضوح دید، حال آنکه درک حقیقی هیهات‌ منا الذله در میان جوانان به‌عنوان سرمایه اجتماعی می‌تواند آنها را از کرنش در برابر ظلم‌های زمانه و استکبار برهاند.

خطبه‌های زینب(س) زنگ هشداری برای بیداری زنان و تأکید بر افزایش مشارکت اجتماعی و سیاسی آنهاست چراکه جامعه توسط یکایک افراد آن ساخته می‌شود و اعتلا می‌یابد و زنان و دختران ما به‌عنوان نیمی از جمعیت باید با آشنایی اندیشه‌های بزرگان دینی و الگوپذیری از آنها گام در راه اصلاح و توسعه جامعه و خانواده خویش بگذارند.

در رایزنی‌هایی که در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیش از ایام‌ماه محرم با مساجد به‌عنوان یک کانون اعتقادی و باوری و ارزشی انجام دادیم، بر انجام برنامه‌ریزی در جهت حرکت از شور حسینی صرف به طرف شعور حسینی تأکید شد. انتظار داریم با گسترش دسترسی به اطلاعات، جوانان و خانواده‌ها نیز به‌صورت خودجوش در این جهت حرکت کنند.

کد خبر 416527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha