همشهری آنلاین: عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در دیدار با «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم شد.

 کابل خواستار همکاری تهران در مبارزه با تروریسم شد

به گزارش ایرنا، «سیدعباس عراقچی» که امروز سه شنبه در راس هیاتی وارد افغانستان شده است با «عبدالله عبدالله» در کاخ سپیدار کابل دیدار و در باره مسائل مهم سیاسی، اقتصادی و بازرگانی بین دو کشور دیدار و گفت و گو کرد.

«عبدالله عبدالله» در این نشست با قدردانی از کمک های ایران به مردم و دولت افغانستان گفت: با حسن نیت ایران کار بر روی سند همکاری ‌های جامع و کمیته ‌های پنج‌ گانه صورت گرفته است.
وی افزود: دولت وحدت ملی افغانستان علاقه مند به تکمیل و امضای سند همکاری های جامع بین دو کشور است.

عبدالله با اشاره به اوضاع جاری افغانستان تصریح کرد: تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی این کشور است و همکاری های ایران و افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم و با توجه به افزایش تهدید های مشترک ضرورت دارد گسترش یابد.

رئیس اجرایی افغانستان با مهم خواندن نشست سه جانبه افغانستان، ایران و هند که امروز برگزار خواهد شد ابراز امیدواری کرد که این نشست‌، زمینه ساز فرصت‌های تازه برای مردم و سرمایه گذاران سه کشور باشد.

وی تأکید کرد که افغانستان در سیاست خارجی‌ خود براساس اصل حاکمیت و منافع ملی تصمیم می ‌گیرد و روابط میان دو کشور تحت تأثیر کشور دیگری قرار نمی گیرد.

عراقچی نیز در این دیدار گفت که کار سه کمیته از کمیته ‌های پنج‌ گانه برای دست‌ یافتن به سند جامع همکاری‌های مشترک میان دو کشور نهایی شده است.

وی افزود که کار روی دو کمیته دیگر 90 درصد پیشرفت داشته که نهایی شدن این سند منجر به شکوفایی و گسترش روابط دو کشور خواهد شد.

معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت است و از ابتکار دولت افغانستان برای حفظ وحدت ملی، تأمین ثبات، صلح و امنیت حمایت می‌ کند.

وی با مطرح کردن نگرانی های ایران در مورد تروریسم ، بر مبارزه مشترک با این پدیده تأکید و گفت که تروریسم خوب و بد ندارد .

عراقچی تصریح کرد که ایران امنیت افغانستان را به منزله امنیت خود می داند بنابر این باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتر بین دو طرف وجود داشته باشد.

وی بر تداوم همکاری‌ بانکی و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تأکید کرد و گفت که هم اکنون مبادله اقتصادی میان ایران و افغانستان به سه میلیارد دلار می ‌رسد.

در این دیدار دو طرف در خصوص همکاری دوجانبه در راستای مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق و تولید مواد مخدر، مهاجرین، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌ های دوجانبه، بحث و تبادل نظر کردند.

هیأت ایرانی صبح امروز وارد کابل شد و بعد از دیدار با رئیس اجرایی در نشستی سه جانبه با حضورمعاونان امور خارجه سه کشور افغانستان، ایران و هند برگزار شده است.

رئیس سازمان سازمان هلال احمر ایران نیز در رأس هیأتی امروز به کابل آمده است.

کد خبر 416150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha