سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: موسس شرکت مشاوره "فکتس گلوبال انرژی" پیش‌بینی کرد اگر تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ایران را کاملا متوقف کند، قیمت نفت احتمالا به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

Oil

به گزارش ایسنا، فریدون فشارکی، موسس و رییس هیات مدیره شرکت مشاوره "فکتس گلوبال انرژی" گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران زمانی که در نوامبر به اجرا گذاشته شود، ممکن است قیمت نفت را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترميدیت آمریکا روز سه‌شنبه حدود ۶۸ دلار در هر بشکه و نفت برنت حدود ۷۸ دلار بود.

این کارشناس انرژی در کنفرانسی در هنگ کنگ گفت: اگر تحریم‌ها نبودند تصور می‌کنم قیمت نفت به ۷۰ دلار یا پایین‌تر از آن می‌رسید اما اکنون تهدید تحریم‌ها واقعی است و کمتر از دو ماه دیگر پیش روی ما قرار دارد. این موضوع به بالا رفتن قیمت‌ها در بازار منجر شده است. وی در ادامه افزود: تنها دولت ترامپ مقصر قیمت‌های بالاتر است.

فشارکی گفت: ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت در دنیا است و قطع صادرات ایران، قیمت‌ها را به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند زیرا تولیدکنندگان بزرگ نمی‌توانند به راحتی جای خالی ایران را پر کنند.

ترامپ در ژوییه در پیامی در توییتر نوشته بود: قیمت‌های انرژی بسیار بالاست و از اوپک خواسته بود قیمت‌ها را کاهش دهد. اما اوپک و روسیه ظرفیت تولید شناور برای افزایش بیش از حد تولید ندارند.

به گفته فشارکی، تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا نیز به سقف ظرفیت خود رسیده‌اند بنابراین اشتباه است که تصور کنیم شیل آمریکا می‌تواند جای خالی نفت ایران را پر کند. آنچه که در حال حاضر مانع رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار شده است، ادامه اختلاف تجاری میان آمریکا و چین است. زمان صعود قیمت‌های نفت به ۱۰۰ دلار به چگونگی حل اختلافات تجاری میان این دو اقتصاد بزرگ جهان بستگی دارد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، ادامه اختلافات میان آمریکا و چین روی اعتماد اقتصادی تاثیر منفی گذاشته و رشد فعالیت اقتصادی جهانی را آهسته کرده است. صنعت نفت و گاز نیز از این مسئله متاثر شده است.

کد خبر 416113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha