یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری آلودگی هوای تهران به کشور، گفت: در آستانه آغاز مهر معاینه فنی در تهران به صورت ۲۴ ساعته و در تمام شهرها انجام خواهد شد.

آلودگی هوا

به گزارش ایلنا، محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان هشتادوپنجمین جلسه شورا گزارشی از اقدامات شهرداری در خصوص آلودگی هوا ارائه داد.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ایران سالانه 2.6 میلیارد دلار به علت آلودگی هوای تهران خسارت پرداخت می‌کند، گفت: آلودگی هوای تهران نسبت به شهرهایی همچون قاهره، چین و شهرهای هند کمتر است، اما به نسبت بقیه کشورها شرایط خوبی ندارد.

معاون شهردار با بیان اینکه رصد معاینه فنی در تهران 24 ساعته شده است افزود: در گذشته معاینه فنی فقط در ساعات طرح و در محدوده طرح ترافیک رصد می‌شد، اما از آبان به کل تهران تعمیم داده خواهد شد.

وی ادامه داد: سال گذشته فقط 14 روز هوای پاک داشتیم و از آبان‌ تا بهمن‌ماه وضعیت آلودگی هوا بیشتر می‌شود، بر همین اساس باید از ابتدای آبان تا پایان سال برنامه‌های خود را روی کاهش آلودگی هوا هم متمرکز کنیم.

معاون شهردار ادامه داد: با حذف گوگرد از سوخت توانستیم میزان آلودگی گوگرد را به 7.17 برسانیم برای کاهش آلودگی هوا در سال نیاز به هفت میلیارد تومان بودجه داریم که قرار بود دولت بخشی از آن را تامین کند، اما این اتفاق نیفتاد.

وی ادامه داد: بدترین حالت آلودگی هوا در تهران متعلق به سال 94 بود که 19 روز کامل وارونگی را شاهد بودیم.

وی با اشاره به سه اقدامی که تاکنون انجام شده است، گفت: قدم اول اجرایی شدن طرح کاهش در کل تهران بود اقدام دیگر این بود که جرائم راهنمایی و رانندگی برای اولین بار در راستای توسعه حمل و نقل عمومی صرف شود که از این عدد حدود 173 میلیارد تومان ابلاغ شد. همچنین دولت اجازه داد برای اولین بار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی منتشر شود.

وی در تشریح جزئیات طرح کاهش گفت: بر اساس این طرح معاینه فنی به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته کنترل می‌شود، 46 سامانه دوربینی طراحی شده و مناقصه خرید دوربین در حال برگزاری است و 870 دوربین ثبت تخلف به کد جریمه معاینه فنی مجهز شده‌اند.

معاون شهردار با بیان اینکه طرح ترافیک جدید نتایج خوبی داشته است، افزود: 257 هزار خودرو معاینه فنی گرفته و 60 هزار خودروی زیر 4 سال توانسته‌اند معاینه فنی برتر بگیرند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: پلیس پذیرفته از ابتدای آبان ناوگان دیزلی سنگین فاقد معاینی فنی را متوقف کنند. همچنین استانداری متعهد شده با هیچ شرکت پیمانکاری که خودروهایش فاقد معاینه فنی باشد قرارداد نبندد.

پورسیدآقایی گفت: نصب 2 هزار کاتالیست روی تاکسی‌ها را در برنامه خود داریم و قرار است شهردار ی5 هزار دستگاه موتورسیکلت خریداری کرده و به صورت قسطی آنها را به سامانه‌های حمل بار موتوری واگذار کند. تاکسی‌های فرسوده که نتوانند معاینه فنی را پاس کنند، جریمه خواهند شد و اگر تا اول مهرماه موفق به اخذ معاینه فنی شوند جرائم آنها بخشیده می‌شود.

وی همچنین در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: علت عدم پرداخت سهم دولت در حمل و نقل عمومی باید در مجلس و سازمان برنامه و بودجه پرسیده شود، نمی‌توانم بگویم چقدر می‌توانیم با این طرح آلودگی را کاهش دهیم اما تاکید می‌کنم که 70 درصد آلودگی هوا به علت خودروها است.

کد خبر 415906

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha