شهردار تهران و مدیران بانک‌ها برای انتشار اوراق مشارکت ۱۳۰۰ میلیارد تومانی برای توسعه مترو به توافق اولیه رسیده‌اند.

محسن هاشمی

این توافق بخشی از روند بزرگی است که شامل حمایت دولت از ساخت و توسعه شبکه مترو در تهران می‌شود و در آن با تصویب مجلس و شورای شهر تهران در قالب پرداخت 2هزار میلیارد تومان برای توسعه خط6 و همین مقدار برای توسعه خط7 مترو به دولت سپرده شده بود. برای اجرای این ضمانت باید شهرداری با بانک‌ها و بانک‌ها با دولت بر سر اجرای این رابطه سه‌جانبه به تفاهم اجرایی کامل برسند. توافق اولیه شهردار با مدیران بانکی، بخش اول این روند بود که در انتظار تضمین قطعی دولت مانده است.

به گزارش همشهری سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران در جلسه‌ای با مدیران بانکی گفت: همه ما در شهر تهران زندگی می‌کنیم و از مشکلات ترافیکی و آلودگی آن باخبریم، فارغ از اینکه در چه جایگاه‌هایی قرار داریم باید دغدغه آسایش تهرانی‌ها را داشته باشیم.

وی گفت: سال گذشته مدارس تهران 22روز به‌دلیل آلودگی تعطیل بود و این شرایط نامطلوب آسیب زیادی به وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان این شهر تحمیل کرد. به همین دلیل باید هرچه زودتر مشکل حمل‌ونقل و آلودگی شهر تهران را حل کنیم تا این اتفاق تکرار نشود.

شهردار تهران در حاشیه این جلسه یادآور شد: سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده از 33درصد به 50درصد افزایش یافته که این تحول نشان‌دهنده اراده دولت و مسئولان برای حل مشکلات شهرداری‌هاست.

در این جلسه مدیران بانک‌ها توافق کردند با تشکیل یک کنسرسیوم، اوراق مشارکت به ارزش1300میلیارد تومان چاپ و برای فروش عرضه کنند.

مشارکت چند بانک

سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در این‌باره گفت: سال گذشته دولت مجوز انتشار 2هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت را به شهرداری تهران داد که در آن زمان انتشار این اوراق میسر نشد. با وجود این با رایزنی شهرداری، دولت این فرصت را برای 6‌ماه تمدید کرد.

«زریر نگین‌تاجی» بیان کرد: با همکاری بانک‌ها در مرداد ماه 700میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کردیم و در جلسه اخیر با شهردار نیز تصمیم بر آن شد چند بانک در قالب کنسرسیوم،عاملیت انتشار مابقی اوراق را بر عهده بگیرند.

سرپرست معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: پیش‌بینی می‌کنیم هفته آینده توافق اولیه، نهایی شده و پس از آن با نرخ سود 20درصد عملیاتی شود.

نگین‌تاجی با بیان اینکه احتمالا بانک‌های ملی، صادرات، آینده و شهر عاملیت انتشار اوراق را بر عهده می‌گیرند، تصریح کرد: به‌طور قطع با اختصاص این مبلغ در آینده شاهد رشد خوبی در توسعه خطوط مترو خواهیم بود.

از سوی دیگر محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران چندی پیش و پس از بازدید از خطر6 متروی تهران پیشرفت 90درصدی این پروژه را رد کرده و گفته بود که پروژه در مجموع حدود ۵۰درصد پیشرفت کرده و تنها 4ایستگاه آن می‌تواند به بهره‌برداری برسد. او بر این نکته هم تأکید کرده بود که تاکنون 2هزار و 400میلیارد تومان برای خط6 هزینه شده که با هزینه تملک نزدیک به 3هزار میلیارد تومان است.

کد خبر 415796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha