سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیین رونمایی از تابلوی «سالواتور موندی» لئوناردو داوینچی در موزه لوور شاخه ابوظبی به دلایل نامعلوم به تعویق افتاد.

تابلوی لئوناردو داوینچی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، «سالواتور موندي» يا «نجات‌دهنده دنيا» كه برخي آن را بزرگ‌ترين كشف هنري قرن 21 مي‌دانند، پاييز سال گذشته در يك حراجي پرتنش 20 دقيقه‌اي در حراج‌خانه كريستيز نيويورك به قيمت 450 ميليون دلار به خريداري ناشناس فروخته شد؛ تابلويي كه برخي حتي نسبت به اصالت و انتساب آن به داوينچي هم ترديد دارند.

«سالواتور موندي» كه چهره حضرت مسيح(ع) را با گويي بلورين در دست چپ و دست راست بالارفته به نشانه دعا به تصوير كشيده است، قرار بود 18 سپتامبر (دو هفته ديگر) در موزه لوور ابوظبي به نمايش درآيد اما مقام‌هاي رسمي اداره فرهنگ و گردشگري اميرنشين ابوظبي با انتشار بيانيه‌اي در توييتر از تاخير در رونمايي از گران‌ترين تابلوي نقاشي دنيا خبر دادند، بدون آنكه به دلايل و تاريخ دقيق نمايش تابلو اشاره كنند.

روزنامه نشنال امارات در گزارشي با اشاره به تاخير در رونمايي از «سالواتور موندي»‌ نوشت: «ممكن است مقام‌هاي رسمي اداره فرهنگ و گردشگري و مسئولان موزه لوور ابوظبي منتظر سالگرد چكش خوردن تابلوي 450 ميليون دلاري داوينچي در كريستيز در روز 11 نوامبر باشند. ضمن اينكه افتتاح ديرهنگام موزه در ابوظبي هم مي‌تواند يكي ديگر از دلايل تعويق برنامه رونمايي از تابلوي نقاش نامدار ايتاليايي باشد.»

«سالواتور موندي» حدود سال 1500 خلق شد و براي تقريبا 300 سال كسي از محل نگهداري و سرنوشت آن خبر نداشت. تا اينكه تابلو در يك حراجي در نيواورلئانز آمريكا به قيمت كمتر از 10 هزار دلار به نماينده لويي دوازدهم، پادشاه فرانسه فروخته شد. برخي معتقدند اين تابلو 150 سال پس از آنكه امضاي داوينچي پاي آن نشست، در جريان جنگ‌هاي داخلي انگليس به همت شاهزاده فرانسوي هنريتا ماريا (همسر آينده چارلز اول) به انگليس آمد.

گروهي از داوينچي‌شناسان البته تمام اين گمانه‌زني‌ها را زير سئوال مي‌برند و معتقدند شايد حتي خود داوينچي اين تابلو را نكشيده باشد. در هر حال، «سالواتور موندي» پس از نمايش در ابوظبي راهي موزه اصلي لوور در فرانسه مي‌شود و اكتبر سال آينده در نمايشگاه آثار لئوناردو روي ديوار مي‌رود. سپس به امارات بازگردانده مي‌شود تا براي هميشه در لوور ابوظبي به نمايش عمومي درآيد.

کد خبر 415388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha