شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هیاتی 6 نفره شعر سرود ملی اسپانیا را پس از سی و دو سال انتخاب کرد

ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: کلمات سرود ملی اسپانیا یا "رویال مارش" در سال ‪ ۱۹۷۵‬به علت اینکه با حکومت دیکتاتوری ژنرال "فرانسیسکو فرانکو" ارتباط داشت، حذف شده بود.

از آن زمان به بعد ورزشکاران مرد و زن اسپانیا مجبور بودند همراه نواخته شدن سرود ملی کشورشان، زیر لب زمزمه کنند یا اینکه به آسمان خیره شوند.

روزنامه "‪ "ABC‬چاپ اسپانیا نیز در این‌باره نوشت: چندی پیش هیاتی شش نفره توسط کمیته ملی المپیک اسپانیا مامور انتخاب شعری برای سرود ملی این کشور شد. این شعر که چهار بند دارد از بین ‪ ۷‬هزار قطعه شعر ارسالی انتخاب شده اما نام شاعر آن اعلام نشده است.

بر همین اساس سرود ملی اسپانیا با این کلمات شروع می‌شود : "زنده باد اسپانیا / ما همه با هم می‌خوانیم / با صدایی رسا / و یک قلب " و اینگونه پایان می‌یابد: " عدالت و عظمت / آزادی و صلح ".

هیات شش نفره مذکور شامل یک موسیقیدان، یک تاریخدان ، یک کارشناس ادبیات، یک وکیل و یک سراینده و همچنین "ترسا سابل" دارنده دو عنوان قهرمانی المپیک در رشته قایقرانی بود.

بر اساس اعلام کمیته ملی المپیک اسپانیا، این سرود که باید به تصویب پارلمان این کشور برسد، روز ‪ ۲۱‬ژانویه رسما اعلام خواهد شد و "پلاسیدو دومینگو" خواننده اوپرای اسپانیا آن را با همراهی یک گروه ارکستر در مادرید خواهد خواند.

در سال ‪ ۱۷۷۰‬شاه "کارلوس سوم" دستور داد که سرود ملی اسپانیا یا همان "رویال مارش" در رویدادهای عمومی توسط خانواده دربار خوانده شود و به همین ترتیب طولی نکشید که این سرود به سرود ملی اسپانیا تبدیل شد.

اما فرانکو سپس کلماتی را به این سرود اضافه کرد با این مضمون که "سلاح‌های خود را بالا ببرید، پسران مردم اسپانیا که دوباره به پا می‌خیزید".

این کلمات بعد از مرگ او در سال ‪ ۱۹۷۵‬از سرود ملی اسپانیا حذف شد.

کد خبر 41535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز