همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کپنهاگ اعلام کردند که در گذشته، واکنش گونه‌های زیستی به تغییرات آب و هوایی شامل سازگاری با شرایط جدید، مهاجرت یا انقراض بوده، اما تداوم روند کنونی تغییرات آب و هوایی فراتر از قابلیت سازگاری موجودات زنده خواهد بود.

گونه‌های زیستی روند فعلی تغییرات آب و هوا را تاب نمی‌آورند

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، محققان مجموعه بزرگی از مطالعات انجام شده در رابطه با وقایعی را که از میلیون‌ها سال قبل تنوع زیستی را تحت تاثیر قرار داده‌اند، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دارند و دریافتند گونه‌های مختلف برای سازگاری با شرایط جدید و حفظ بقا در زیستگاه‌های طبیعی، همواره رفتار یا شکل بدن خود را تغییر داده‌اند.

اما تغییرات فعلی آب و هوا با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال وقوع است و با ادامه روند کنونی تغییر شرایط طبیعی فراتر از قابلیت سازگاری موجودات زنده خواهد بود. بر اساس این تحقیقات در نتیجه تغییرات آب و هوایی، گونه‌های ساکن زمین در آینده دستخوش تحول جدی خواهند شد.

پیش از این تصور می‌شد واکنش اصلی جانوران به تغییرات محیطی، مهاجرت است. اما اکنون محققان دریافتند سازگاری با شرایط جدید، نقشی کلیدی در حفظ بقای گونه‌های مختلف داشته است. منظور از سازگاری، وقوع تغییرات یکسان در تمامی جمعیت یک گونه است. اما این پدیده صرفا در یک بازه زمانی طولانی رخ می‌دهد.

با وجود این که در دوران گذشته گونه‌های زیستی ساکن زمین بارها از طریق سازگاری با طبیعت بقای خود را حفظ کرده‌اند، بر اساس مدل‌سازی‌های انجام شده تغییرات آب و هوایی جدید با چنان سرعت و شدتی در حال وقوع است که در طول یک میلیون سال گذشته بسیار کم‌سابقه بوده و زمان کافی را برای سازگاری بسیاری از گونه‌ها در اختیار آن‌ها نمی‌گذارد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Trends in Ecology and Evolution منتشر شده است.

کد خبر 415291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha