همشهری آنلاین: هم زمان با پانزدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته و نهمین نمایشگاه صنایع دستی ایران، رویداد ملی شتاب دهی در شبکه‌سازی صنایع دستی و سوغات مشهدبرگزار می‌‌شود.

رویداد ملی شتاب دهی در شبکه سازی صنایع دستی

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی محمدمطیع با اعلام این خبر افزود: خريد، يكي از دلچسب ترین امور حین سفر می‌‌باشد و بالاخص خرید سوغات جزو فرهنگ اصیل ما ایرانیان می‌‌باشد، در سال های اخیر شاهد این بوده ایم که مراكز خريد متعددی در گوشه و كنار شهر مشهد سر برآورده و هر يك به نوبه ي خود جايگاهي را در گردشگري خريد در اين كلانشهر به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه سطح خدماتی که در بازارهای سوغات مشهد به گردشگران ارائه می‌‌گردد به علت خرده مالکی بودن و مسائل دیگر، بسیار پایین بوده و حقوق ابتدایی گردشگران در این بازارها تامین نمی شود. مطیع با بیان این که عمده سوغاتی های اصیل و صنایع دستی ایرانی توسط چین و سایر کشورها شبیه سازی شده و کالاها تقلبی در این بازارها به وفور پیدا می‌‌شود تاکید کرد: تولید کنندگان سوغات اعم از خوراکی‌‌‌ها و صنایع دستی به علت کوچک بودن توانایی کنترل بازار و ارائه خدمات مناسب را ندارند.

عمده تولید کنندگان، فروشندگان و سایر کسب و کارهای فعال در حوزه سوغات، کسب و کارهای کوچک و متوسط بوده و به ‌صورت انفرادی قادر نیستند فرصت‌های بازار را بدست آورند.

وی ادامه داد: این‌کار مستلزم تولید انبوه، استانداردهای همگن و تداوم در عرضه است، به همین ترتیب چنین شرکت‌هایی از لحاظ دستیابی به صرفه‌های ناشی از مقیاس در زمینه بازاریابی، خرید تجهیزات، موادخام، اعتبارمالی و همچنین دریافت خدمات مشاوره دچار مشکل می‌شوند.

وی درباره تاریخچه نقش شبکه سازی اظهار کرد: شبکه های کسب و کار، بهترین مدلی هست که نقشی کلیدی در موفقیت کسب و کارهای دنیا بخصوص در اقتصاد چین، هند و آمریکا داشته است.

مطیع ادامه داد: کارگاه های تولیدی کوچک و متوسط وقتی به جای رقابت با یکدیگر، در کنار هم قرار گرفتند، موفق شدند علاوه بر بازار داخلی، بسیاری از بازارهای خارجی را بدست بیاورند.

وی گفت : جریان روز افزون دانش و اطلاعات باعث شده کسب و کارها به شدت تخصصی شوند و هیچ تولید کننده ای به تنهایی نتواند هم کالای با کیفیت تولید کند و هم در بسته بندی، چاپ، بازاریابی اینترنتی، تبلیغات، صادرات، تحقیقات بازار، طراحی محصول، برگزاری رویدادهای قوی و ... تخصص داشته باشد. اما شبکه های سازمانی قادر هستند این توانمندی‌‌‌ها را بین سازمان‌‌‌ها به اشتراک بگذارند و شبکه هایی توانمند که می‌‌توانند در اقتصاد وزنه موثری باشند را به وجود بیاورند.

مطیع تصریح کرد: رقابت از کسب و کارها به سمت شبکه ای از کسب و کارها منتقل شده است. به جای کسب و کارها، شبکه های کسب و کار با همدیگر رقابت می‌‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امروزه برای شکل دهی به شبکه های کسب و کار، تکنیک‌‌‌ها و تکنولوژی های زیادی در دنیا ابداع شده است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در عصر شتاب تغییرات، محصولات، تکنولوژی‌‌‌ها و راهکارها به سرعت کهنه می‌‌شوند و در صورتیکه خواهان کسب مزیت رقابتی پایدار هستیم باید همیشه در حال نوآوری بوده و بقای سازمان را تضمین کنیم.

مطیع ادامه داد: نوآوری باعث برتری رقابتی، کاهش هزینه ها، افزایش فروش و استفاده از فرصت‌‌‌ها می‌‌شود، همچنین نوآوری باعث افزایش نوآوری می‌‌شود و شرکت های چابک تر همیشه نوآورتر خواهند بود.

وی یادآور شد : امروزه نوآوری بسته جای خود را به نوآوری باز داده است، دوره نوآوری نیز کوتاهتر شده و ما نیازمند شتابدهی در سازمان‌‌‌ها هستیم.
وی گفت: در نوآوری باز جریان دانش از داخل و بیرون سازمان نشات می‌‌گیرد و از شرکت‌‌‌ها می‌‌خواهد که در کسب و کار خود از ایده‌‌‌ها و فناوری های بیرونی بهره بیشتری برده و از ایده های بی استفاده دیگر شرکت‌‌‌ها بهره مند شوند.

مطیح تصریح کرد: برای تحقق این امر شرکت‌‌‌ها باید مدل کسب و کار خود را باز کنند تا ایده‌‌‌ها و فناوری های بیرونی (بخصوص دانش ضمنی) به سادگی در آن جریان یابد و دانش درونی بیشتری هم به بیرون راه یابد.

وی ادامه داد: نوآوری باز علاوه بر کاهش هزینه نوآوری آن را سریعتر به بازار رسانده و ریسک های نوآوری را با سایر شرکای کسب و کار نوآوری باز، تقسیم می‌‌کند، با استفاده از آن سازمان‌‌‌ها بهتر می‌‌توانند با تغییرات و دگرگونی های بازار سازگار و با جذب ایده‌‌‌ها و فناوری های نو، در بازارهای به شدت رقابتی و پویا، باقی بمانند.

وی یادآور شد: به همین منظور دبیرخانه رویداد شتابدهی به شبکه سازی صنایع دستی با همکاری همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اقدام به برگزاری اجلاسی جهت شکل دهی به شبکه های کسب و کار در حوزه سوغات کرد تا با استفاده از آخرین تکنولوژی های و دستاوردهای دنیا در این حوزه و با هدف بهره برداری از فرصت بی نظیر گردشگری خرید در مشهد، شبکه های مرتبط با سوغات را شکل دهد.

کد خبر 415159

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha