همشهری آنلاین: با وجود کاهش شدید جمعیت زرافه‌ها در دنیا، تجارت این حیوانات در آمریکا هم‌چنان ادامه داشته و رو به رشد است.

کاهش جمعیت زرافه‌ها و رشد تجارت این حیوانات در آمریکا

به گزارش ایسنا،‌ جمعیت زرافه‌ها از سال ۱۹۹۰ میلادی کاهش حدود ۴۰ درصدی داشته به طوری که در حال حاضر تنها کمتر از ۱۰۰ هزار راس زرافه در دنیا وجود دارد و تعداد زرافه‌ها به نسبت فیل‌ها در آفریقا کمتر شده است.

با این وجود تجارت زرافه در آمریکا در حال رشد بوده و یک گزارش از سوی انجمن انسانی ایالات متحده نشان می‌دهد حدود ۴۰ هزار قطعه از اعضای بدن این حیوانات در دهه گذشته وارد ایالات متحده شده که تقریبا معادل کشتار ۴۰۰۰ راس زرافه است.

کارشناسان، محصولات تولید شده از قسمت‌های مختلف بدن زرافه را در حال فروش در نزدیک به ۵۲ محل در آمریکا کشف کرده‌اند که رایج‌ترین این محصولات چکمه‌های چرم زرافه، چاقوهای ساخته شده از استخوان زرافه و هم‌چنین قالیچه‌ها، مبلمان و انجیل‌های ساخته‌ شده از پوست این حیوان بوده است.

کارشناسان در مصاحبه با فروشندگان محصولات زرافه دریافتند بسیاری از این فروشندگان، این محصولات را از شکارچیان تروفه (شکارچیانی که برای کسب افتخار یا غنیمت شکار می‌کنند) خریداری کرده‌اند. برخی دیگر نیز مدعی شده‌اند گله‌های مهاجم زرافه‌ها برای نجات روستاهای آفریقایی کشته شده‌اند. در حالی که کارشناسان با رد این ادعا اعلام کردند هیچ مدرکی مبنی بر رفتار تهاجمی زرافه‌ها یا کشتار انتقام‌جویانه این حیوانات وجود ندارد.

برخی از شکارچیان تروفه از جمله یک زن آمریکایی که سال گذشته با شکار یک زرافه وحشی در آفریقای جنوبی خبرساز شد، ادعا می‌کنند که این شکارها بخشی از تلاش‌های حفاظتی آن‌ها از محیط زیست بوده و پولی که از این راه به‌دست می‌آید صرف حفاظت از گونه‌های دیگر می‌شود. اما مدیر برنامه‌ها و عملیات‌های انجمن انسانی اعلام کرده این شکارچیان می‌توانند با شرکت در بازار تجارت اعضای بدن زرافه سود قابل توجهی کسب کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که شکارچیان تروفه در آفریقا روی آخرین زرافه‌های بازمانده نیز سرمایه‌گذاری کرده و آن‌ها را به تاکسیدرمیست‌ها و تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات حیوانی به فروش می‌رسانند.

زرافه‌ها با توجه به حفاظت کمتر نسبت به دیگر گونه‌ها از جمله فیل‌ها و شیرها، جایگزینی آسان برای تولید محصولات حیوانی محسوب می‌شوند. قیمت محصولات زرافه‌ به طور گسترده‌ای متفاوت است اما سازندگان و فروشندگان سعی دارند تمامی اعضای بدن این حیوانات از لاشه زرافه تا اجزای صورت و مژه‌های آن را به فروش برسانند.

به گزارش گاردین، در ماه مارس اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) زرافه را به فهرست گونه‌های آسیب‌پذیر اضافه کرد. در ایالات متحده زرافه‌ها به عنوان گونه‌های در معرض خطر در نظر گرفته نمی‌شوند که همین امر باعث می‌شود فروش تمامی محصولات آن قانونی شود. انجمن انسانی آمریکا در حال حاضر در تلاش برای افزودن زرافه به فهرست حیوانات در معرض خطر در آمریکاست.

کد خبر 414700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha