شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: درام (դրամ) نام یکای پول جمهوری ارمنستان است. علامت اختصاری بین‌المللی درام AMD است که در معاملات بین‌المللی از آن استفاده می‌شود.

money

واژهٔ درام از «درم» پارسی میانه وارد زبان ارمنی شده است. پارسی میانه خود، این واژه را از واژه یونانی دراخما وام گرفته بود. تلفظ‌های گوناگونی از آن واژه در خاورمیانه رواج گرفت مانند درم، درهم و درام. در زبان ارمنی امروز واژه درام معنی پول نیز می‌دهد.

  • پیشینه درام

پیشینه درام مربوط به بيش از بیست سال قبل است. در آن زمان سکه‌های نقره‌ای وجود داشت که به آنها درام گفته می‌شد. با استقلال ارمنستان این کشور برای خود واحد پولی درام را تعیین کرد. ارمنستان زیرمجموعه شوروی بود که با فروپاشی شوروی واحد پولی درام را انتخاب کرد. در آن زمان ارزش درام دویست برابر روبل بود. یعنی هر دویست روبل معادل یک درام بود.

درام ارمنستان واحدهاي كوچكتري نيز دارد كه به آن لوما مي‌گويند. هر صد لوما يك درام است. درام واحد كوچكي است و امروزه واحدهاي بزرگتري از آن در ارمنستان وجود دارد. ديگر يك درامي در اين كشور پيدا نمي‌شود و كوچكترين پول موجود ده درامي است.

  • انواع سكه درام

در ابتدای فروپاشی شوروی سابق هر درام به 100 لوما تقسیم می‌شد که با افت ارزش درام، لوما کاملا از چرخه پولی کشور ارمنستان خارج شد. در حال حاضر کوچکترین واحد پولی ارمنستان سکه‌های 10 درامی هستند. درام از سکه‌های 10، 20، 50، 100، 500 و اسکناس‌های 1000، 5000، 10000، 20000، 50000 و 100000 تشکیل می‌شود.

money

  • انواع اسکناس درام

نخستین سری از اسکناس‌ها در نوامبر ۱۹۹۳ انتشار یافت. این سری در سال ۲۰۰۵ از چرخه خارج گرید. سری دوم اسکناس‌ها در سال ۱۹۹۸ انتشار یافت که تا هم‌اکنون نیز مورد کاربرد قرار می‌گیرد.

تا به حال اسکناس‌های مختلفی از درام چاپ شده است که عبارتند از: اسکناس صد هزار درامی که رنگ آبی دارد، اسکناس پنجاه هزار درامی که رنگ قهوه‌ای دارد، اسکناس بیست هزار درامی که نارنجی رنگ است، اسکناس ده هزار درامی که بنفش است، اسکناس پنج هزار درامی که رنگ کرمی دارد و در نهایت اسکناس هزار درامی که سبز است و در معاملات روزمره مردم مورد استفاده قرار می گیرد.

کد خبر 414483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha