همشهری آنلاین: اسکات موریسون وزیر خزانه‌داری استرالیا کرسی نخست‌ وزیری را از هم حزبی خود، مالکوم ترنبول گرفت.

اسکات موریسون

اسکات موریسون وزیر خزانه‌داری استرالیا در پی برگزاری انتخابات درون‌حزبی در حزب لیبرال استرالیا، توانست به مقام رهبری حزب برسد و کرسی نخست‌ وزیری را از هم حزبی خود، مالکوم ترنبول، برباید.

انتخابات درون حزبی لیبرال‌ها روز جمعه برای دومین بار در این هفته برگزار و با پیروزیِ اسکات موریسون به عنوان ششمین نخست‌وزیر استرالیا در زمانی کمتر از ۱۰ سال به یک بحران سیاسی و کشاکش‌های داخلی پایان داده شد.

این پیروزی پس از آن حاصل شد که او توانست رقبای جدّی مانند پیتر داتون وزیر کشور پیشین و جولی بیشاپ وزیر خارجۀ استرالیا را کنار بزند.

خانم بیشاپ از نزدیکان مالکوم ترنبول در دور اول انتخابات حذف شد و پیروزی اسکات موریسون در مقابل داتون نیز تنها با اختلاف پنج رای (۴۵ رای در مقابل ۴۰ رای) عملی گردید.

اسکات موریسون نیز از نزدیکان مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر برکنار شدۀ این کشور است و پیروزی او ضربۀ سنگینی برای پیتر داتون محسوب می‌شود که از مهمترین منتقدان نخست‌وزیر پیشن و از مهمترین مهره‌ها در راه برکناری او بود.

حزب لیبرال قوی‌ترین حزب در دولت ائتلافی استرالیا است. مالکوم ترنبول، بانکدار میلیونر و وزیر ارتباطات پیشین در سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی در پی یک کودتای درون حزبی توانست قدرت اجرایی را از آن خود کند اما انتقادات گسترده به عملکردش، درنهایت منجر به ایجاد اختلافات اساسی در داخل حزب لیبرال و به خطر افتادن حیات دولت محافظه‌کار استرالیا شد و با بالاگرفتن این تنش‌ها، شمار قابل توجهی از اعضای این حزب با امضای نامه‌ای خواستار برگزاری انتخابات برای تغییر رهبری حزب شدند.

بنا بر اعلام رسانه‌های استرالیا، جولی بیشاپ وزیر خارجه استرالیا پس از شکست در این انتخابات از مقام خود استعفا خواهد داد.

کد خبر 414425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha