همشهری آنلاین: بیست و چهارمین جشنواره فیلم سارایوو شامگاه جمعه با حضور اصغر فرهادی و اهدای جایزه افتخاری قلب سارایوو به نوری بیگله جیلان آغاز به کار کرد.

اصغر فرهادی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از اسكرين، فيلمساز ايراني برنده اسكار كه رياست هيات داوران بخش مسابقه رسمي سارايوو 2018 را بر عهده دارد، همراه ديگر همكاران خود روي فرش قرمز رفت تا جلوه‌اي ديگر به افتتاحيه بدهد. به سنت هر سال، دو مراسم افتتاحيه در سارايوو برگزار شد؛ يكي براي مهمانان و نمايندگان رسانه‌ها در نشنال تيه‌تر و ديگري حدود 90 دقيقه بعد براي براي مردم در سالن روباز اوپن اير با سه هزار صندلي.

پس از سخنراني ميرو پوريواترا در مقام مدير جشنواره سارايوو، نوبت به اهداي دو جايزه افتخاري قلب سارايوو رسيد؛ ابتدا نياز هستور، بازيگر اهل بوسني و هرزگوين و بعدي نوري بيگله جيلان، فيلمساز نامدار اهل تركيه. پوريواترا پس از خواندن متني طولاني خطاب به «نوري عزيز»، در پايان اظهار اميدواري كرد گرفتن نشان قلب سارايوو باعث شود او باز هم به بوسني سفر كند و به سارايوو برگردد.

جيلان هم در ميان تشويق شديد حاضران روي صحنه آمد و خطاب به تماشاگران حاضر در نشنال تيه‌تر گفت: «من با تمام قلبم جايزه قلب سارايوو را مي‌گيرم. سه بار به جشنواره سارايوو آمده‌ام و از صميم قلب مي‌گويم آن را رويداد محبوب خودم مي‌دانم. بار ديگر از همه شما براي اهداي جايزه قلب سارايوو تشكر مي‌كنم. هرگز آن را از ياد نمي‌برم و اين جايزه را هرگز از دست نمي‌دهم.»

پايان‌بخش مراسم افتتاحيه بيست و چهارمين جشنواره فيلم سارايوو نمايش فيلم سينمايي «جنگ سرد» به كارگرداني پاول پاوليكفسكي با حضور و سخنراني اين فيلمساز تحسين‌شده لهستاني و برنده جايزه بهترين كارگردان از جشنواره كن 2018 بود. او جايزه اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان را هم در كارنامه دارد.

جشنواره سارايوو يك هفته در پايتخت بوسني ادامه دارد و قرار است «همه مي‌دانند» فرهادي هم در آن يك نمايش ويژه داشته باشد. امسال در مجموع 266 فيلم از 56 كشور در بخش‌هاي مختلف جشنواره به نمايش درمي‌آيند و پژوهشي تازه نشان داده سود اقتصادي آن براي شهر سارايوو حدود 31 ميليون دلار است.

کد خبر 413302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha