همشهری آنلاین: معاون پایش و نظارت اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی با بیان این‌ که از ۵۹ مرکز دفن زباله شهری استان، حدود ۱۰ درصد آن‌ها دارای مجوزهای زیست محیطی بوده و در آن‌ها دفن زباله به صورت اصولی انجام می‌شود، گفت: متأسفانه اغلب زباله‌گاه‌های استان از وضعیت زیست‌محیطی و بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند.

تنها ۱۰ درصد مراکز دفن زباله شهری آذربایجان‌شرقی با مجوزهای زیست‌محیطی است

به گزارش ایسنا، حسن عباس‌نژاد گفت‌: سرانه تولید زباله در میانگین جهانی 80 گرم و میانگین کشوری 20 گرم به ازای هر نفر است که این میزان در شهر تبریز 800 گرم و در استان 560 گرم در روز است.

وی با بیان این‌ که 52 مرکز دفن زباله شهری و روستایی در سطح استان وجود دارد که بر اساس آخرین آمار اخذ شده، میزان پسماندهای خانگی تولید شده در استان در حدود 980 هزار تن در سال است، گفت: تبریز با میزان تولید زباله 1200 تن در روز، بیشترین تولیدکننده زباله در استان است و در سایر شهرهای استان 1523 تن در روز زباله تولید می‌شود.

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی افزود: سهم تولید زباله شهرهای استان 46 درصد مربوط به شهر تبریز و 54 درصد مربوط به سایر شهرهای استان است.

عباس‌نژاد ادامه داد: متأسفانه 75 درصد نحوه جمع‌آوری زباله از منازل به‌صورت غیراصولی انجام می‌شود و پروسه تفکیک در مبدأ تنها در حدود 25 درصد موارد انجام می‌شود.

وی گفت: متأسفانه 70 درصد دفن زباله در کلان‌شهر تبریز به‌صورت دفن سنتی و غیراصولی انجام می‌شود.

معاون پایش و نظارت اداره‌ کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: پیگیری‌های لازم در راستای ساماندهی این مراکز در دست اقدام است و ما در حال تکمیل اطلاعات و ارائه گزارش در کارگروه پسماند استان به ریاست استاندار آذربایجان‌شرقی هستیم.

عباس‌نژاد گفت: پایش همه محل‌های دفن زباله استان در سه ماهه نخست سال 97 انجام گرفته و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و بروزرسانی آخرین وضعیت زباله‌گاه‌های استان، پیگیری‌های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در این خصوص پس از تبریز در دو شهرستان استان نیز مرکز دفن بهداشتی در سال97 به بهره‌برداری می‌رسد و اصلاح وضعیت زباله‌گاه‌های استان تا پایان سال97 از شهرداری‌های استان خواسته شده است.

معاون پایش و نظارت اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی افزود: هم‌اکنون نحوه جمع‌آوری، انتقال و دفن زباله در مرکز دفن تبریز از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و اخطاریه لازم جهت اصلاح وضعیت موجود صادر شده و به مقامات ارشد استانی، دادگستری و ادارات ذيربط اطلاعات لازم داده شده است.

عباس‌نژاد یادآور شد: طرح‌های احداث و ساماندهی مراکز دفن 5 شهر استان امسال بررسی شده و ساماندهی محل‌های دفن در چند شهر بزرگ استان شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب شیر و هریس در حال اجراست.

کد خبر 413079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha