محمد سلطانی‌فر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه روزخبرنگار به همراه حمید ضیایی پرور، مدیرکل مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها از بخش‌های مختلف روزنامه همشهری بازدید کردند.

بازدید روزنامه همشهری

محمد سلطانی‌فر با حضور در جمع خبرنگاران و مسئولان روزنامه همشهری روز خبرنگار را پیشاپیش به اعضای تحریریه تبریک گفت و به گفت و گو با آنها پرداخت.

سلطانی‌فر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در رابطه با اقدامات این معاونت در ارتباط با کمبود کاغذ مطبوعات از تشکیل کمیته ای ویژه خبر داد و گفت:« موضوع کاغذ در اقتصاد رسانه ها اولویت اول نیست. در تعطیلی مطبوعات ، بحران کاغذ در درجه سوم یا چهارم قرار دارد. اولین منبع اقتصادی روزنامه آگهی‌های بازرگانی و تجاری است.

درحال حاضر یکی از دلایل عمده تعطیلی و بحران مطبوعات، وضعیت نامطلوب اقتصادی کشور است. دومین در آمد یک روزنامه آگهی های دولتی است. بسیاری از روزنامه ها با آگهی‌های دولتی به حیات خود ادامه می دهند که این منبع درآمد نیز به علت ناپایداری در حوزه اقتصاد به شدت با کاهش روبه رو بوده است.

سومین منبع درآمد زایی یک روزنامه، فروش دکه و نسخه ای آن است. متاسفانه ما امروز شاهد هستیم که روزنامه ها از سبد خرید خانوار خارج شده‌اند که این موضوع علاوه بر مشکلات اقتصادی، دلایل مختلفی دارد. مجموعه این عوامل در کنار بحران کمبود کاغذ باعث شده که مطبوعات با مشکل رو به رو باشند.»

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این بازدید به اهمیت نگاه تحلیلی مطبوعات در فضای کنونی کشور و جهان و تهیه گزارش اشاره کرد و گفت:« گزارش نویسی و تحلیل اخبار در روزنامه نگاری نوین جایگاه ویژه ای دارد. ارزش این رویکرد بیش از پرداخت خبری است.

با ظهور فضای مجازی و افزایش سرعت دسترسی به اخبار برای مخاطبان، روزنامه ها کارکرد قبلی خود که انتشار خبر بوده را تقریبا می توان گفت از دست داده اند . بهترین رویکرد جایگزین که البته بسیار تخصصی است، پرداخت های تحلیلی و روی آوردن به گزارش نویسی است.» مشروح گفت‌و گو با معاونت مطبوعاتی فردا در همشهری منتشر می‌شود.

کد خبر 412898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha