سیاوش فلاح‌پور-خبرنگار: با پایان نشست ۲ روزه سوچی به‌نظر می‌رسد سرانجام چرخ مذاکرات آستانه برای تدوین قانون اساسی سوریه بعد از جنگ چرخیده است.

 پایان نشست ۲روزه سوچی

براساس بیانیه پایانی این نشست که توسط الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در پرونده سوریه قرائت شد، آخرین گام‌ها برای تعیین ترکیب کمیته قانون اساسی جدید سوریه برداشته شده و قرار است در نشست بعدی ژنو در شهریورماه، اخبار مهمی در این زمینه اعلام شود. استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در پرونده سوریه نیز با تأیید این خبر گفت:

در جریان نشست سوچی پیشرفت‌های مهمی در زمینه تدوین قانون اساسی جدید، وضعیت آوارگان، زندانی‌ها، گروگان‌ها و حفظ تمامیت ارضی سوریه صورت گرفته است. این در حالی است که در میان تمام سرفصل‌های ذکرشده، نامی از ادلب دیده نمی‌شود؛ شهری که قرار بود به‌زودی شاهد تقابل نظامی ارتش سوریه و متحدانش با معارضین مستقر در شمال این کشور باشد.

براساس سخنانی که در جریان نشست خبری دی‌میستورا در روسیه برگزار شد، قرار است کشورهای ضامن مذاکرات آستانه، یعنی روسیه، ایران و ترکیه مقدمات لازم را برای بازگشت آوارگان سوری به شهرها و خانه‌های خود که تا پیش از این در اختیار گروه‌های تروریستی بوده است، فراهم کرده و از سوی دیگر با هیأت‌های اعزامی هلال احمر به این مناطق همکاری کنند. همچنین دولت سوریه موظف است به روند آزادی زندانیان که از حدود یک‌ماه پیش آغاز شده، در مقابل آزادی گروگان‌های سوری از دست گروه‌های مسلح ادامه دهد.

روزنامه العربی الجدید به نقل از یک عضو هیأت مذاکره‌کننده ایرانی در نشست سوچی نوشته است: استفان دی‌میستورا روز سه‌شنبه لیستی از ترکیب کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه را در اختیار هیأت‌های ایرانی، روسی و ترکیه‌ای قرار داده است؛ لیستی که اگرچه به گفته این منبع ایرانی همچنان نهایی نیست اما نشان می‌دهد مذاکرات برای آغاز تدوین قانون اساسی جدید به مرحله‌های نهایی خود رسیده است.

  • ادلب همچنان دور از آتش

اما در مقابل معمای ادلب همچنان حل نشده باقی مانده است. درحالی‌که ارتش سوریه و نیروهای حامی آن از ماه‌ها قبل برای آغاز نبرد ادلب اعلام آمادگی کرده بودند، نمایندگان روسیه، ایران و ترکیه بر حفظ وضعیت فعلی این استان در قالب مناطق کاهش تنش به توافق رسیده‌اند. این در حالی است که ترکیه همچنان به تلاش‌های سیاسی خود برای کسب تعهدات بیشتر به‌منظور جلوگیری از هرگونه حمله نظامی به این شهر ادامه می‌دهد.

احمد طعمه، رئیس هیأت معارضین در نشست سوچی گفته است اگرچه این هیأت و نمایندگان ترکیه به‌دنبال توافق بر سر آتش‌بس کامل در استان ادلب بوده‌اند اما فعلا به تداوم وضعیت کنونی برای این استان رضایت داده‌اند. به این ترتیب از روز گذشته به‌تدریج فضای رسانه‌ای حامیان دولت سوریه از آمادگی برای شروع نبرد ادلب و تکرار سناریوی استان‌های جنوبی فاصله گرفته است.

هم‌اکنون ادلب به اصلی‌ترین پایگاه معارضین سوریه تبدیل شده و طی یک سال اخیر، بسیاری از نیروهای مستقر در سایر مناطق سوریه نیز به این شهر منتقل شده‌اند. اگرچه نیروهای هیأت تحریر الشام (جبهه النصره سابق) بخش‌هایی از ادلب را زیرنظر دارد اما کنترل بیشترین مناطق این استان در اختیار نیروهای احرار‌الشام (بخشی از مجموعه ارتش آزاد) است.

علاوه بر تمام اینها، طی ماه‌های گذشته نیروهای ارتش ترکیه با ورود مستقیم به ادلب، اقدام به تاسیس پست‌های متعدد نظامی در این شهر کرده‌اند؛ امری که می‌تواند نشانه‌ میزان اهمیت و حساسیت ادلب برای ترکیه باشد، تا جایی که حاضر است برای جلوگیری از تکرار تجربه حلب یا درعا در ادلب، هزینه سیاسی یا حتی نظامی بالایی را متحمل شود.

این در حالی است که دولت سوریه از زبان وزیر خارجه خود نسبت به حضور نیروهای ارتش ترکیه در استان‌های شمالی این کشور از جمله ادلب و عفرین بارها انتقاد کرده است. در این زمینه ولیدمعلم روز دوشنبه گفت: اقدامات ترکیه در رابطه با ایجاد پست‌های نظامی در مرکز ادلب نقض آشکار حاکمیت ملی سوریه به شمار می‌رود.

  • توافق برای انتقال نیروهای باقیمانده داعش در جنوب

در جبهه جنوب سوریه، بعد از پیشروی‌های سریع ارتش گزارش‌هایی از توافق برای خروج بدون درگیری نیروهای باقیمانده از داعش در منطقه حوض الیرموک منتشر شده است. براساس این گزارش‌ها، مجموعا 1200تروریست از نیروهای وابسته به داعش در این منطقه باقی مانده بودند که طی چند روز گذشته، نزدیک به 50نفر از آنها کشته شده و 100نفر دیگر نیز موفق شده‌اند با عبور از مناطق مرزی وارد خاک اردن شوند.

به گفته روزنامه العربی الجدید، فرایند انتقال بخشی از نیروهای داعشی به صحرای سوریه و نزدیکی مرزهای عراق آغاز شده اما با این حال همچنان تعدادی از تروریست‌ها در حوض الیرموک حضور دارند. ارتش سوریه در سایه چراغ سبز جامعه جهانی و حمایت روسیه به‌تدریج کنترل تمامی مرزهای جنوبی خود با اردن و رژیم صهیونیستی را از تروریست‌ها باز پس می‌گیرد.

کد خبر 412554

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha