شهرام جزایری بار دیگر در رسانه‌ها جنجال‌ساز شد و درحالی‌که مسئولان آذربایجان غربی و گمرک بازرگان از دستگیری او در تریلی حامل ماش و عدس خبر داده‌اند، وکیل وی این اخبار را تکذیب کرده و مدعی شده که او به‌خاطر بدهی مالیاتی و نداشتن پاسپورت بازداشت شده است، نه در کامیون حامل ماش و عدس.

دستگیری

صبح دیروز بود که خبر دستگیری شهرام جزایری، فعال اقتصادی معروف کشور در رسانه‌ها منتشر شد. معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی، نخستین کسی بود که با تأیید این خبر به فارس گفت: شهرام جزایری هنگام خروج غیرمجاز از کشور در مرز بازرگان دستگیر شد. علیرضا رادفر ادامه داد: وی همراه با چند نفر افغانی قصد داشت با مخفی شدن داخل یک کامیون به‌صورت قاچاق از مرز ایران به سمت ترکیه خارج شود که توسط دستگاه ایکس ری شناسایی و دستگیر شد.

به‌دنبال انتشار این خبر، علی‌معصومی، مدیرکل گمرک بازرگان نیز در گفت‌وگو با همشهری، دستگیری شهرام جزایری را تأیید کرد و جزئیات بیشتری از این ماجرا را شرح داد. وی گفت: حدود ساعت 4:30 بامداد جمعه یک تریلی حامل محموله ترانزیتی ماش و عدس که از ترکمنستان وارد کشور شده و مقصدش ترکیه بود، وارد گمرک بازرگان شد تا پس از انجام مراحل قانونی از مرز خارج و به سمت گمرک گوربلاغ ترکیه برود.

وی ادامه داد: درست در آخرین لحظات و قبل از خروج تریلی از گمرک، یکی از مأموران متوجه شد که سیم‌های پلمب کانتینر باز شده است. این در حالی بود که در یک هفته اخیر و در جریان چند پرونده جداگانه، مأموران گمرک 6 نفر را که از طریق باز کردن سیم پلمب کانتینرهای ترانزیتی وارد آنها شده و قصد داشته‌اند به‌طور غیرقانونی از مرز خارج شوند، دستگیر کرده بودند. به‌نظر می‌رسید که به تازگی یک باند قاچاق انسان از این شیوه برای قاچاق مهاجران غیرقانونی استفاده می‌کرده و به همین دلیل مأمور گمرک با دیدن پلمب باز شده تریلی حامل ماش و عدس به ماجرا مشکوک شد.

معصومی گفت: در ادامه مأموران به بازرسی فیزیکی کانتینر پرداختند و در این بازرسی‌ها بود که متوجه شدند بین گونی‌های عدس، 2مرد مخفی شده‌اند. یکی از این افراد خودش را فرهاد و اهل شیراز معرفی کرد و دیگری مدعی شد که حبیب‌الله نام دارد و اهل افغانستان است. به این ترتیب هر دوی آنها بازداشت و تحویل یگان حفاظت شدند و از آنجا به دادسرای ماکو انتقال یافتند. از طرفی راننده تریلی که تبعه ترکیه بود نیز گفت که 24ساعت قبل‌تر محموله ماش و عدس را از ترکمنستان بارگیری کرده و پس از ورود به ایران به سمت مرزهای غربی در حرکت بوده است.

او مدعی شد که پس از رسیدن به ماکو، به‌خاطر خستگی چند ساعتی خوابیده و احتمالا در همین زمان، قاچاقچیان انسان پس از باز کردن پلمب تریلی، مهاجران غیرقانونی را سوار کانتینر کرده‌‌اند.

  • رازی که فاش شد

بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد، پس از دستگیری 2مسافر غیرقانونی، آنها به دادسرای ماکو منتقل شده و دادسرا هر دوی آنها را برای مشخص شدن هویتشان در اختیار هنگ مرزی قرار می‌دهد، اما هنگامی که آنها به بازداشتگاه انتقال می‌یابند، یکی از دستگیرشدگان (حبیب‌الله) برای آزادی‌اش به سربازان پیشنهاد رشوه می‌دهد که با گزارش این ماجرا، مسئولان هنگ ‌مرزی به ماجرا مشکوک می‌شوند.

آنها که حدس می‌زدند کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه مرد دستگیر شده است، به بررسی‌های دقیق‌تر پرداخته و در نهایت مشخص می‌شود که فرد دستگیر شده نه یک تبعه افغان، بلکه شهرام جزایری است.

در همین حال توکل حیدری، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی خبر دستگیری شهرام جزایری در کانتینر ترانزیتی را تأیید کرد و به میزان گفت: این فرد در هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به مأموران داد که این رشوه توسط مأموران وظیفه‌شناس رد شد.

وی ادامه داد: این فرد به دلیل بدهی زیاد مالیاتی ممنوع الخروج بوده و در بازپرسی ادعا کرد که برای دیدار و سرکشی از یکی از اعضای خانواده‌اش که در کانادا سکونت دارد، قصد خروج از کشور را داشته است. به‌گفته حیدری متهم در حال حاضر به اتهام پیشنهاد رشوه و خروج غیرمجاز از کشور بازداشت و در اختیار دستگاه قضایی است و تحقیقات ادامه دارد.

  • تکذیب می‌کنم

برخلاف تأیید مسئولان، وکیل مدافع وی پنهان شدن او در تریلی را تکذیب کرد و گفت: علت ممنوع‌الخروجی موکلم بدهی مالیاتی ۴۵۰میلیون تومانی است و اخبار منتشر شده مبنی بر فرار وی از طریق پنهان شدن داخل کامیون کذب است. لعیا باقری در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: «موکلم برای دیدار با یکی از دوستانش به مرز رفته بود، اما چون بدهی مالیاتی داشت و به‌دلیل ممنوع‌الخروج بودن پاسپورت نداشت، توسط مأموران بازداشت شده است. در تلاش هستیم با پیگیری قضایی موکلم را از بازداشت خارج کنیم.»

کد خبر 412235

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha