همشهری آنلاین: یک تیم فوتبال در لیگ برتر جبل‌الطارق برای نخستین بار در تاریخ فوتبال دستمزد بازیکنان خود را با پول رمزگذاری‌شده پرداخت می‌کند.

cyber-money

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، فوتبال جبل‌الطارق كه پيش از اين با پذيرفتن 124 گل در بازي‌هاي ملي پنج سال اخير يا پيروزي لينكلن رد ايمپس بر سلتيك گلاسكو در ليگ قهرمانان تاريخ‌ساز شده بود، اين روزها بهانه‌اي ديگر براي افتخار كردن دارد و آن ورود پول رمزگذاري‌شده يا كريپتوكارنسي به فوتبال اين كشور است؛ آن هم در سرزميني كه زمين بازي‌هاي ملي‌اش در ورزشگاه ويكتوريا با چمن مصنوعي فرش شده است.

پابلو دانا مالك تيم فوتبال جبل‌الطارق يونايتد و در عين حال سرمايه‌گذار يك پول ديجيتالي به نام كوانتوكوين است. او قصد دارد از فصل آينده تمام قراردادهاي بازيكنان خود را بر اساس پول رمزگذاري‌شده ببندد و به اين ترتيب نام خود را در تاريخ فوتبال جهان ماندگار كند. اين تيم سال 1943 در دوران اوج جنگ جهاني دوم تاسيس شد و سال 2014 بازسازي شد. جبل‌الطارق يونايتد چهار فصل پيش از دسته دوم بالا آمد و سال گذشته در ليگ برتر در جايگاه چهارم ايستاد.

برخي معتقدند استفاده يك تيم نيمه‌حرفه‌اي از پول ديجيتال آن هم در ليگي كه پنج سال پيش از يوفا مجوز حرفه‌اي دريافت كرده، موضوعي چندان مهم نيست اما اگر ريزبينانه نگاه كنيم، ماجرا جدي‌تر مي‌شود؛ جبل‌الطارق در بخش نوآوري‌هاي فناورانه در حوزه پولي و مالي جزو كشورهاي پيشرو است و بلاك‌چين (پايگاه داده‌هاي عمومي كه سابقه دائمي معامله‌هاي ديجيتالي پول رمزگذاري‌شده را حفظ مي‌كند) در آن جايگاهي خاص دارد.

دولت جبل‌الطارق در ژانويه 2018 قانون تجارت بلاك‌چين را منتشر كرد و قصد دارد نخستين چارچوب قانوني را براي عرضه ابتدايي پول‌هاي ديجيتال عملياتي كند. ميزان سرمايه‌گذاري جهاني در حوزه پول‌هاي رمزگذاري‌شده در سال 2016 حدود 100 ميليون دلار بود كه امسال با افزايشي خيره‌كننده به 3.7 ميليارد دلار رسيد. به اين ترتيب، ارزش مهم‌ترين پول رمزگذاري‌شده در دنياي ديجيتال يا همان بيت‌كوين هم 900 درصد افزايش يافت.

البته در كنار اين افزايش عجيب، حوزه پول ديجيتال با تهديد هم همراه است. ارزش پول‌هاي رمزگذاري‌شده در اوايل سال جاري ميلادي كاهشي عجيب يافت كه از دلايل آن مي‌توان به بي‌ميلي حكومت‌ها به قانوني كردن اين صنعت و ممنوع شدن تبليغات پول‌هاي ديجيتال در شبكه‌هاي اجتماعي توييتر و فيس‌بوك اشاره كرد. در ماه ژوئن گذشته هم سيستم اطلاعاتي پول رمزگذاري‌شده كره‌جنوبي با نام كوين‌ريل هك شد و ارزش آن به شدت افت كرد.

جبل‌الطارق با تنظيم مقررات استفاده از پول‌هاي ديجيتال قصد دارد تجارت اين پول‌ها را شفاف و قانوني كند. دانا كه در ايتاليا به دنيا آمده، هدف از ورود پول رمزگذاري‌شده به تيم فوتبال جبل‌الطارق يونايتد را به حداقل رساندن احتمال فساد مالي در سايه دسترسي آزاد مردم به اطلاعات مي‌داند؛ موضوعي كه مانند طاعون به جان فوتبال دنيا افتاده است. ضمن اينكه بازيكنان خارجي مي‌توانند بدون مشكل باز كردن حساب در بانك‌هاي اين كشور دستمزد خود را بگيرند.

کد خبر 412191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha