همشهری آنلاین: ترامپ برای کاغذ وارداتی نیز تعرفه گمرکی در نظر گرفته است.

خطر ورشکستگی روزنامه‌ها در آمریکا در سایه جنگ تجاری ترامپ

سیاستی که باعث گران شدن کاغذ در آمریکا شده و همین موضوع بحران چاپ و نشر روزنامه در آمریکا را در پی داشته است. خطر ورشکستگی و تعطیلی روزنامه‌ها را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سایت تاگس‌شاو وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان، روز یکشنبه ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد) به وضعیت بحرانی حاکم بر چاپ نشریه و روزنامه در ایالات متحده آمریکا پرداخته است.

سیاست دولت ترامپ در رابطه با وضع عوارض گمرکی برای واردات کاغذ باعث گران شدن یکباره این کالا در بازار آمریکا شده و همین امر، منجر به آن شده که روزنامه‌های آمریکا از منظر مالی در تنگنا قرار گیرند.

برخی از ناظران حتی مدعی شده‌اند که وضع عوارض گمرکی بر روی واردات کاغذ، نوعی تلاش غیرمستقیم برای آسیب رساندن به آن گروه از روزنامه‌هایی است که رویکردی انتقادی نسبت به سیاست‌های ترامپ دارند.

  • خطر ورشکستگی روزنامه‌ها

روزنامه مدیسون پرس روزنامه‌ای است محلی که ده‌ها سال شهروندان منطقه کوچکی در اوهایو را در جریان اخبار و رویدادهای محلی قرار می‌داد. گران شدن کاغذ منجر به آن شده است که روزنامه نسخه چاپی خود را متوقف کند و از این پس تنها به شکل دیجیتال منتشر شود.

علت این موضوع روشن است. دولت ترامپ در سایه جنگ تجاری که به راه انداخته، از جمله برای واردات کاغذ از کانادا نیز عوارض گمرکی پیش‌بینی کرده است. همین موضوع باعث گرانی کاغذ شده است. بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، هزینه چاپ روزنامه‌ها در آمریکا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

  • بحران صنعت نشر

روزنامه‌ها حتی پیش از وضع عوارض گمرکی بر روی واردات کاغذ از کانادا، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بودند. از آن جمله بود، رویگردانی مردم از خرید نسخه‌های چاپی روزنامه‌ها. همین موضوع باعث کاهش تیراژ بسیاری از روزنامه‌ها در آمریکا شده بود.

اکنون با افزایش بهای کاغذ، مشکلات مالی این روزنامه‌ها افزایش یافته است. مت پکستون که یک روزنامه محلی را در ایالت ویرجینیا منتشر می‌کند به خبرنگار فرستنده تلویزیونی "ان‌بی‌سی" گفته است:

«برخی از روزنامه‌ها ناگزیر شده‌اند از تعداد صفحات خود کم کنند، برخی هم تیراژ خود را کاهش داده‌اند. موضوع برای بسیاری از این روزنامه‌های حیاتی است.»

  • موضوع از کجا شروع شد؟

موضوع از شکایت یک تولید کننده کاغذ در آمریکا آغاز شد. فردی که در ایالت واشنگتن یک کارخانه کاغذسازی دارد. او به دادگاه شکایت کرده بود که کانادا در حمایت و پشتیبانی از صنعت تولید کاغذ سوبسید می‌پردازد و همین موضوع منجر به رقابت ناعادلانه بین تولید کنندگان کاغذ در آمریکا با تولیدکنندگان کانادا شده است.

در ارتباط با این شکایت، دولت آمریکا بر روی واردات کاغذ از کانادا عوارض گمرکی وضع کرد. سیاستی که بر سرنوشت شاغلین و همچنین ناشران روزنامه‌ها در آمریکا تاثیری منفی نهاده است.

  • حمله به روزنامه‌های نامطلوب

مارگوت سوسکا، پرفسور رشته روزنامهنگاری در دانشگاه واشنگتن این موضوع را پدیده‌ای تصادفی نمی‌داند که به خصوص روزنامه‌هایی که رویکردی انتقادی نسبت به سیاست‌های ترامپ دارند، از گران شدن کاغذ رنج می‌برند.

او می‌گوید: «این یک حمله مستقیم به آن روزنامه‌هایی است که وظیفه پرس‌وجوی انتقادی سیاست‌های دولت ترامپ را دنبال می‌کنند. این شیوه ترامپ برای مجازات آن صنعتی است که به باور او، برای دولت‌اش مضر است.»

این در حالی است که شماری از نمایندگان کنگره آمریکا با وضع عوارض گمرکی بر روی واردات کاغذ مخالف هستند.

شمار زیادی از این نمایندگان، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، خواستار لغو این عوارض گمرکی شده‌اند. قرار است هفته آینده مسئولان بازرگانی بین‌المللی آمریکا در این رابطه تصمیم بگیرند.

کد خبر 412110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha