همشهری‌آنلاین: مردم کامبوج یکشنبه هفت مرداد پای صندوق‌های رای رفته‌اند و احتمالا بار دیگر حکومت ۳۳ ساله نخست‌ وزیر کنونی تمدید می‌شود چرا که تنها گروه اپوزیسیون معتبر این کشور منحل شده و عملا کشور تک حزبی تشکیل شده است.

اپوزیسیون کامبوج از رای‌دهندگان خواسته‌اند تا انتخابات را تحریم کنند و با این کار پیامی به حزب حاکم بفرستند.به همين خاطر تمامی چشم‌ها به میزان مشارکت مردمی دوخته شده است.

هون سن، نخست‌وزیر کنونیِ کامبوج و رهبر حزب "مردم" است که از زمان سرنگونی خمرهای سرخ با حمایت ویتنام در ۱۹۷۹ بر کامبوج حکمرانی کرده‌است.

هون سن در حال حاضر، قدیمی‌ترین رهبر جنوب شرق آسیا و یکی از قدیمی‌ترین نخست‌وزیران جهان است که از طریق ائتلاف‌های گوناگون از ۱۹۸۵ در رأس قدرت بوده‌است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،يک رای‌دهنده ۵۴ ساله می‌گوید: این انتخابات برای من اهمیت زیادی دارد. آمدم رای بدهم چون شادی، توسعه و صلح برای کشورم می‌خواهم. خوشحالم به همان حوزه رای‌گیری که هون سن در استان کاندال رای می‌دهد، آمده‌ام.

بیش از هشت میلیون تن واجد شرایط رای دادن در ششمین انتخابات پارلمانی از زمان برگزاری انتخابات در ۱۹۹۳ با حمایت سازمان ملل در این کشور هستند؛ سالی که کامبوج از چندین دهه جنگ بیرون رفت.

حزب حاکم مردم کامبوج (CPP) از ۱۹۹۸ در تمامی انتخابات‌ها پیروز شده و این رهبر ۶۵ ساله طی سال‌ها حکومتش بر صلح، ثبات و رشد اقتصادی تاکید کرده است.

با این حال نارضایتی‌ها از فساد و رشد جمعیت جوان به حزب نجات ملی کامبوج (CNRP) کمک کرد تا بتواند در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۴ درصد رای به دست آورد و در انتخابات محلی سال‌ گذشته هم به نتایج مشابهی رسید. این موفقیت موجب شد تا هون سن سرکوب را آغاز کرده و این گروه اپوزیسیون را به همدستی در توطئه‌ای برای سرنگونی دولتش متهم کند.

پلیس کامبوج سال گذشته یکی از رهبران اپوزیسیون را بازداشت و او را به خیانت متهم کرد و دیوان عالی کامبوج هم بعدا این حزب را ممنوعه اعلام کرد. مقام‌های کامبوج در آستانه انتخابات هم رسانه‌های مستقل و گروه‌های مردم نهاد را تحت فشار قرار داده‌اند و همزمان، اعضای سابق اپوزیسیون کامبوج از ترس جانشان از آنجا گریخته‌اند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا کمک مالی و پشتیبانی خود را از این انتخابات دریغ کرده‌اند اما چین به عنوان متحد سرسخت کامبوج، به آنها کمک می‌کند.

گروه‌های حقوق بشر این انتخابات را "ساختگی و نمایشی خنده‌آور" توصیف کرده‌اند. مقام‌های کامبوج متعهد شده‌اند تا هر فردی را که دیگران را به عدم مشارکت در انتخابات ترغیب می‌کند، تحت پیگرد قرار دهند.

کد خبر 412069

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha