همشهری آنلاین: طبق نتایج تحقیق جدید، کودکان متولد شده از مادران مبتلا به دیابت نوع۱ به شکل قابل توجهی با احتمال بالای اضافه وزن روبرو هستند.

ارتباط دیابت بارداری و اضافه وزن نوزاد

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان مرکز تحقیقات هلمهولتز زنتروم مونخن آلمان، کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نوع۱ نه تنها به شکل قابل توجهی در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند، بلکه با ریسک بالاتر اضافه وزن و ابتلا به مقاومت انسولین هم روبرو هستند.

«آندرس بیرلین»، یکی از اعضای تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطالعات قبلی نشان می‌دهد کودکان متولدشده از مادران مبتلا به دیابت نوع۱، در معرض ریسک بالا ابتلا به سندروم متابولیک قرار دارند چراکه به نظر می‌رسد میزان بالا گلوکز خون در دوره جنینی، تاثیرات بلندمدتی بر متابولیسم کودک و وزن بدن داشته باشد.»

دیابت نوع۱ عمدتا در کودکان مشاهده می‌شود. این عارضه به دلیل خودتخریبی سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده موسوم به سلول‌های بتا اتفاق می‌افتد. بدین معنا که سیستم ایمنی بدن موجب تولید آنتی‌بادی‌های علیه سلول‌های بتا شده و در نتیجه آنها را نابود می‌کند.

زمانی که بدن قادر به تولید انسولین نباشد، با افزایش میزان گلوکز در خون و ادرار روبرو می‌شود. دیابت نوع۱ در افرادی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی‌شان با نابودی انسولین تولیدشده در سلول‌های لوزالمعده (پانکراس) علیه بدن عمل می‌کند.

محققان عنوان می‌کنند سه راه آسان برای کنترل دیابت نوع۱ در طول بارداری شامل موارد زیر هستند:

۱. روزتان را با صرف یک وعده مفصل صبحانه آغاز نمایید. در صورت ابتلا به دیابت نوع۱ خودتان را گرسنه نگه ندارید یا یک وعده غذایی‌تان را حذف نکنید.

۲. پیاده روی کنید چراکه حفظ تحرک بدنی کلید کنترل دیابت نوع۱ است.

۳. به طورمنظم آزمایش دهید تا بتوان به موقع از عوارض دیابت پیشگیری کرد.

کد خبر 411963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha