همشهری آنلاین: آتش ‏‏سوزی طبیعی یکی از حوادث اتفاق افتاده در شهرهای بسیار گرم است که می‏‏‌تواند در اثر حوادثی مانند آتش‏‏‎سوزی‌های ناشی از گرم شدن هوا در نیزارها، جنگل‌ها و حتی کابل‎‎های برق و سازه‏‏‌های قدیمی چوبی بروز کند.

یزد و بی آبی

هرچند چنین اتفاقاتی در فصول گرم سال در مناطق جنگلی شایع‌تر است ولی در شهری مانند یزد که از گرمترین مناطق کشور است نیز به دلیل داشتن سازه ‎های قدیمی و کابل‏‏های فرسوده برق در این قبیل سازه‏‏‌ها، اتفاق می افتد.

اهمیت ایمن‏‏‌سازی شهر یزد در برابر چنین حوادثی از زمانی دوچندان شده که با جهانی شدن بافت تاریخی این شهر، بسیاری از سازه های گلین و چوبین یزد بیش از گذشته به مامنی برای تفرج و سیاحی گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و هر گونه حادثه ای در آن می‏‏تواند علاوه بر جان شهروندان و گردشگران، خساراتی جبران ناپذیری را بر سلامت این میراثی جهانی به بار آورد.

حوادث این چنینی که در این ایام گرم سال از گوشه و کنار کشورمان به گوش می‏‏رسد مانند حادثه آتش‎‎سوزی مسجد جامع ساری که به دلیل اتصالی سیم برق به علت شدت گرما و تابش خورشید به سیم‌های برق رخ داد، رنگ خطری نگران ‎ کننده برای یزد و بناهای تاریخی منحصر بفرد آن است.

معاون میراث فرهنگی استان یزد با متذکر شدن حوادثی مانند آتش سوزی مسجد جامع ساری، یزد را نیز مبرای از چنین تهدیداتی نمی‎‎داند و می‌گوید: باید نگران سازه‌های بافت جهانی یزد باشیم و از هر اقدامی که بتواند منجر به حفظ بناهای جهانی یزد شود، فروگذاری نکنیم.

ساشا ریاحی مقدم، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‏‏‌وگو با خبرنگار ایسنا در این باره به آتش‏‏‌سوزی مسجد جامع ساری اشاره و اظهار می‌کند: در این حادثه 40 درصد از این بنای تاریخی به دنبال آتش‏‏‌سوزی ناشی از گرمای شدید و نوسانات برق از بین رفت.

وی تاکید می‏‏‌کند: حوادث مشابه این رخداد، یزد گرم و خشک که از سازهای قدیمی دارای سیستم ‌برق‏‏‌رسانی با کابل‌های فرسوده برخوردار است را بیشتر تهدید می‌کند.

این مسئول با بیان این که اقلیم‌های گرم به شدت در معرض وقوع خطراتی مانند این آتش سوزی هستند، می‌گوید: باید در این مورد نگران سازه‌های جهانی شهر یزد باشیم و از هر اقدامی که بتواند منجر به حفظ این بناهای جهانی شود، فروگذاری نکنیم.

وی تهدید سلامت جان مردم را نیز به دنبال هرگونه احتمال خطر برای سازه‏‏‌های یزد کاملاً جدی می‎‎خواند و بیان می‌ کند: هرگونه تجمع افراد به ویژه در برگزاری مراسم‌های مذهبی در اماکن ناایمنی مانند مساجد تاریخی می‌تواند در صورت بروز حادثه، جان افراد را تهدید کند و این در حالی است که معمولاً در چنین اماکنی مشکل خروجی‌های اضطراری در هنگام رخداد حوادث را نیز شاهد هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان در رابطه با اقدامات صورت گرفته در خصوص پیشگیری و جلوگیری از حوادث این چنینی در یزد، تصریح می‌کند: هرچند این رخدادها غیرقابل پیش ‎ بینی است و بسیاری از اماکن تاریخی و خانه ‎ های تاریخی و ثبت شده خالی از سکنه هستند، اما آسیب‌پذیری بالایی دارند که باید به آن ها توجه داشت.

وی ادامه می دهد: البته برای حافظت از این بناها یک تیم از یگان حفاظت میراث فرهنگی، مامور سرکشی به تمام بناهای تاریخی به ویژه اماکنی که وضعیت مناسبی ندارند و امکان خطر در آن ها بیشتر است، شده‏‏‌اند تا عوامل خطر را شناسایی و بررسی کنند و از طرفی نیز با تمام دستگاه ها و بخش های مرتبط در این موارد برای پایش و لزوم تعمیراث مستمر بناها مکاتباتی صوت گرفته است.

ریاحی مقدم، تخصیص بخش زیادی از اعتبارات عمرانی سال آینده به بحث ایمن ‎ سازی سازه ‎ های تاریخی از نظر کنترل سیستم اعلام و اطفای حریق را از دیگر اقدامات در دستور کار میراث فرهنگی استان در این رابطه ذکر می‎‎کند.

این مسئول خاطرنشان می‏‏‌کند: خوشبختانه تاکنون حادثه‌ای در یزد رخ نداده و سازه‌هایی چوبین نیز در یزد کمتر وجود دارد و همین نکته خوبی است که از نگرانی‌ها در این باره می‌کاهد اما نباید به هیچ ‎ وجه نسبت به این موضوع سهل انگاری کنیم.

کد خبر 411931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha