همشهری آنلاین: طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی (خسوف) قرن ۲۱، جمعه ۵ مرداد ماه با حضور کارشناسان نجوم در آسمان‌نمای گنبد مینا (پلانتاریوم) رصد می‌شود.

رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن در گنبدمینا پایتخت

به گزارش همشهري آنلاين، پنجم مرداد 97 مصادف با 27 جولای 2018 طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن بیست و یکم اتفاق می‌افتد.

ماه گرفتگی امسال به مدت 6 ساعت و 14 دقیقه طول می‌کشد که یک ساعت و 43 دقیقه آن مربوط به ماه‌گرفتگی کامل است.

رصد طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی (خسوف) قرن 21، جمعه 5 مرداد ماه از ساعت 23 تا 2 بامداد در آسمان‌نمای گنبد مینا (پلانتاریوم) برگزار می‌شود. در این آیین رصد سیاره مریخ که در 15 سال اخیر به نزدیکترین فاصله خود از زمین می‌رسد نیز انجام می‌شود.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران درباره ماه‌گرفتگی 5 مرداد ماه 97، به ايسنا گفت: این گرفت از نوع «گرفت کامل» ماه و این گرفت متعلق به ساروس 129 و سی‌ و هشتیمن گرفت از هفتاد و یک گرفت این دوره (ساروس) خواهد بود.

عتیقی با بیان اینکه این پدیده از کل کشور قابل مشاهده است، یادآور شد: خسوف روز 5 مرداد ماه طولانی‌ترین گرفت کامل ماه در قرن بیست و یکم است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: علاوه بر آن جنوب آمریکا و همچنین قاره‌های اروپا، آفریقا و آسیا و استرالیا شاهد این ماه گرفتگی کامل هستند.

این محقق حوزه نجوم، اضافه کرد: در شبانگاه جمعه 5 مرداد، ماه در صورت فلکی "بزماهی" (جَدی) بوده و ماه در گره نزولی خواهد بود.

وی با اشاره به رخدادهای ماه گرفتگی‌های طولانی اضافه کرد: از سال 2001 (ابتدای قرن بیست و یکم) تاکنون 17 گرفت کامل ماه بر روی زمین مشاهده شده است و در کل قرن بیست‌و یکم ساکنان زمین 85 گرفت ماه را شاهد هستند.

کد خبر 411790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha