همشهری آنلاین: روحانی گفت: تهدیدات پوچ و بی‌پایه برخی حاکمان آمریکا ارزش پاسخ ندارد. باید در عمل به آنها پاسخ دهیم. ایستادگی، وحدت، انسجام ملت ایران، قدرتمندترین پاسخ به این سخنان سخیف است.

روحانی

به گزارش ايرنا، رئيس‌جمهوري در جلسه هیأت دولت، گفت: ملت ایران از ابتدا در مقابل لجاجت و بدرفتاری حاکمان آمریکا و نقض عهد آنها در همه زمینه‌ها ایستادگی و مقابله کرده و همواره راه مقاومت را انتخاب کرده است. امروز هم برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هر چه قدر که در داخل کشور برای تولید و صادرات تلاش کنیم به معنای پاسخ قاطع به توطئه‌های دشمنان ملت ایران خواهد بود و همان اندازه که مردم با دولت برای ثبات بازار همکاری کنند، پاسخ قاطع ما به سردمداران کاخ سفید خواهد بود.

روحانی تصریح کرد: دولت علاوه بر تلاش‌های که در داخل کشور انجام می‌دهد، اقدامات حقوقی و بین‌المللی خود را نیز شروع کرده که شکایت حقوقی علیه آمریکا در دیوان دادگستری لاهه از آن جمله بشمار می‌رود چرا که تحریم‌های آمریکا در تضاد با قطعنامه‌ها و تعهدات قبلی این کشور بشمار می‌رود و این حق ایران است که در مرجع بین‌المللی از آمریکا شکایت کند و دولت ایران این شکایت را در دیوان لاهه مطرح کرده است .

وی افزود: در چند روز گذشته اولین موفقیت در این شکایت به دست آمد و دیوان صراحتاً به آمریکا اعلام کرده که تا رسیدگی به شکایت ایران حق ندارد کاری انجام دهد که در احکام احتمالی این دیوان تأثیر بگذارد و این به نوعی به عنوان قرار تأمین و موقت محسوب می‌شود و این هشدار را به وزیر خارجه آمریکا صادر کرد که باید مراقب اعمال و برنامه‌های خود در این زمینه باشند و این هشداری به آمریکا از زبان بالاترین مرجع حقوقی دنیا و رئیس دیوان دادگستری لاهه است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در هر صحنه‌ای روبروی آمریکا ایستادگی می‌کنیم، گفت: شکایت به دیوان دادگستری لاهه صحنه حقوقی بود و در صحنه سیاسی هم این ایستادگی وجود دارد و اینکه امروز اکثریت قاطع کشورهای جهان، اقدامات آمریکا را نادرست، محکوم و یا حداقل از آن اظهار تأسف می‌کنند، نشانه‌هایی از این ایستادگی است. ما باید در همه زمینه‌ها در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادگی کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در روند تلاش های خود برای خنثی سازی توطئه آمریکا، اگر لازم بداند نیروهای تازه‌ نفسی را به مجموعه خود می‌افزاید و امروز در این زمینه تصمیم گرفته شد تا آقای دکتر همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی شود و به ایشان بخاطر کسب اعتماد دولت و قبول این بار مسئولیت تبریک می‌گویم.

رئیس جمهور گفت: دکتر همتی فردی با تجربه در زمینه مسایل بانکی، مالی و پولی است و از آقای دکتر سیف نیز بخاطر زحمات پنج ساله گذشته قدردانی می‌نماییم. ایشان به خوبی به وظیفه خود عمل کردند و تلاش زیادی در مبارزه با فساد در زمینه مؤسسات غیرمجاز انجام دادند و نام ایشان در این عرصه در تاریخ ایران ماندگار خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه 'دکتر سیف با همه توان در مسیر مبارزه با فساد گام برداشت'، اظهارداشت: علت اینکه برخی‌ها از دکتر سیف ناراحتی دارند، بخاطر مقابله ایشان با فساد است. در دولت یازدهم نیز جزو افرادی بود که تلاش کرد تا تورم را کنترل کنیم و اینکه در حدود 3 سال، تورم تک رقمی داشتیم، آقای سیف در این زمینه سهم و نقش مؤثری داشتند.

رئیس جمهور افزود: در زمینه مسایل بانکی نیازمند تلاش و همکاری با جهان هستیم و علی‌رغم توطئه‌های آمریکا، بانک مرکزی کشورمان تلاش‌های مناسبی در این زمینه داشته است. اما به رغم همه این تلاش‌ها شرایط امروز ایجاب می‌کند که نیروی تازه نفسی وارد این مقوله شود. امیدواریم با انتخاب تاکتیک‌ها و شیوه‌های مناسب، شاهد تحولات خوبی در مسایل ارزی، اقتصادی و بانکی باشیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان عملیات مرصاد اشاره کرد و گفت: ظاهر این عملیات این است که در مقطعی عراقی‌ها با همکاری منافقین از غرب کشورمان رخنه کردند و از اسلام‌آباد غرب به سمت کرمانشاه روانه شدند. در جریان این عملیات نیروهای مسلح کشورمان اعم از سپاه، ارتش، نیروی هوایی، زمینی و هوانیروز با قاطعیت در مقابل این حمله ایستادگی کردند و حتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به رغم خطراتی که وجود داشت در منطقه عملیاتی، حضور پیدا کرد و در تماسی که با ایشان در خصوص خطرات این حضورشان در منطقه داشتم ، با قاطعیت و شجاعت اعلام کردند که حتماً باید آنجا کنار مردم کرمانشاه و رزمندگان باقی بمانند و این روحیه و شهامت از سوی ایشان که در آن مقطع جانشین فرمانده کل قوا بودند برای همه ما درس‌آموز است.

روحانی خاطرنشان کرد: در جریان این عملیات عراقی‌ها صبح روز عملیات فرودگاه همدان را بمباران کردند تا هواپیماهای جنگنده ما نتوانند از آن استفاده کنند اما نیروی هوایی کشورمان کار بسیار عظیمی در این خصوص انجام دادند که تحسین امام راحل را هم به همراه داشت.

رئیس جمهور گفت: مرصاد پایان جنگ 8 ساله عراق علیه ایران و آخرین عملیات بود. ما در 27 تیر سال 67 قطعنامه را پذیرفتیم و زمانی که دو طرف، آن را قبول می‌کنند به معنای پایان جنگ محسوب می‌شود، اما در آن مقطع عراقی‌ها اشتباه محاسباتی انجام دادند و چنین تصور کردند که پذیرفتن قطعنامه از سوی ایران به معنای این است که ما ضعیف شده‌ایم. لذا از جنوب و غرب حملاتی علیه کشورمان انجام دادند. این در حالی است که صدام در طول دوران جنگ و پس از فتح خرمشهر، مدام از آتش‌بس و صلح سخن می‌گفت و این حمله نشان داد که صدام دروغ می‌گوید و صلح‌خواه نیست. رزمندگان غیور کشورمان با روحیه بالا در مقابل حمله صدام و منافقین ایستادگی کرده و در هر دو منطقه آنها را شکست دادند و خواست خدا بود که جنگ با پیروزی بزرگ ملت ایران به اتمام برسد و این تصور باطل را از بین ببرد که قبول قطعنامه از سوی ایران بخاطر ضعف قوای ایرانی بوده است.

روحانی تصریح کرد: پایان جنگ درس دیگری است برای آنهایی که در تصورات خود به دنبال تجاوز به حقوق ملت ایران هستند. همه باید بدانند که ملت بزرگ ایران در کنار رهبری عزیز خود این مقطع را هم آنچنان پشت سر خواهد گذاشت که درس عبرتی برای بدخواهان و دشمنان و افتخار دیگری برای ملت بزرگ ایران باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک میلاد با سعادت امام رضا(ع) به همه ملت ایران، شیعیان و مسلمانان جهان، اظهارداشت: در سال‌ها پیش پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) به نوعی این نوید را به مردم داده بودند که فرزند برومندشان به ایران و خراسان سفر خواهد کرد و پایان عمر شریف‌شان در آن سرزمین خواهد بود. پیامبر اسلام(ص) فرمود پاره تن من در سرزمینی به نام خراسان مدفون خواهد شد که هر غم‌زده‌ای آن را زیارت کند، غم از دلش زدوده می‌شود و هر گناهکاری به آن پناه ببرد توبه آن مورد قبول خدا قرار خواهد گرفت.

روحانی افزود: امام هشتم(ع) از جنوبی‌ترین نقطه غربی ایران وارد این سرزمین شد و مسیری طولانی را تا شرقی‌ترین شمال نقطه ایران طی کرده و به خراسان بزرگ رسیدند و در این مسیر بیانات ارزشمند خود را برای مردم بیان می‌کردند و در سال‌های پایان عمر شریف‌شان نیز در سرزمین خراسان و مرو، راه آزادی بیان، اعتقاد، منطق و استدلال را به مردم می‌آموختند. امام رضا(ع) به مسلمانان جهان یاد دادند که منطق مسلمانی، منطق استدلال است و اسلام می‌خواهد با دلیل و برهان غیرمسلمان را به اسلام دعوت کند و در این راستا شخصیت‌های بزرگی مسلمان شدند و ملحدان مشهوری نه با زور شمشیر، تهدید و یا تطمیع، بلکه با منطق و استدلال یکتاپرستی پیشه کردند.

رئیس جمهور گفت: امام رضا(ع) به ما آموخت که با هر قوم و جماعتی باید با منطق زبان و کتاب او سخن بگوییم. لذا با یهودیان با کتاب تورات و با مسیحیان با کتاب انجیل سخن می‌گویند و با هر امتی با قوانین و مقدسات خودشان و آنچه قبول داشتند، سخن می‌گفتند و این امروز برای ما که می‌خواهیم جهان را به حق و اسلام دعوت کنیم، بسیار مهم است و باید با دنیا با زبان خودشان صحبت کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: یکی از عقب‌ماندگی‌های ما در ابلاغ رسالت‌های دینی این است که به بیان قرآن و سیره و رفتار ائمه و بویژه امام هشتم(ع) به خوبی عمل نمی‌کنیم. برای امام هشتم(ع) فرصتی پیش آمد تا همگان را در بهترین مجالس و با حضور همه حاکمان و صاحب‌منصبان آن روز، علم و دانش گسترده خاندان رسالت آشنا کند.

رئیس جمهور افزود: درس دیگری که باید از امام هشتم(ع) آموخت، این است که راه و مسیری را انتخاب کردند که به مصلحت جامعه اسلامی و امت اسلامی باشد. شاید اگر ایشان در مدینه می‌ماندند و به شهادت می‌رسیدند، خیلی آسان‌تر از مسیر طولانی و پرفراز و نشیبی بود که طی کردند تا به بهترین شیوه ممکن آموزه‌های دینی را معرفی کند و امروز هم ما این رسالت را بر دوش داریم و افتخار می‌کنیم که حرم شریف این امام عزیز در کشورمان است و خود را در پناه او می‌دانیم و پرچم علی بن موسی الرضا(ع) پرچم هدایت همه مسلمانان، شیعیان و همه ایرانیان عزیز است.

کد خبر 411763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha