قیمت طلا و ارز هر لحظه در حال افزایش است و از مبادلات ثانویه ارز براساس آنچه قبلا بانک مرکزی وعده داده بود هیچ خبری در دست نیست.

نمودار

به گزارش همشهری، رشد افسار گسیخته قیمت سکه بهار آزادی و دلار از مرز نگرانی‌ها عبور کرده و سرمایه‌گذاران را مضطرب کرده است، با این حال گویا برای تعادل بازار هیچ اقدام مؤثری انجام نمی‌شود. قرار بود از چند هفته پیش با آغاز به‌کار بازار مبادلات ثانویه ارز تحت نظارت بانک مرکزی قیمت دلار متعادل شود اما نه خبری از اطلاعات مربوط به مبادلات این بازار منتشر شده و نه مشخص است آیا در این بازار مبادله‌ای انجام می‌شود یا خیر؟

خبر‌های دریافتی همشهری نشان می‌دهد با وجود اینکه مقامات بانک مرکزی با تاسیس بورس ارز مخالفت کرده‌اند خود هم نتوانسته‌اند بازار ثانویه ارز را به شکلی مؤثر ایجاد کنند و سیاست‌های کنترلی‌شان هم در بازار طلا و ارز بی‌ثمر بوده است.
رشد قیمت طلا و ارز در روزهای اخیر ادامه یافته و به تازگی مراحل تحویل پیش فروش سکه هم در بازار آغاز شده اما این عرضه نتوانسته است قیمت سکه را در بازار کنترل کند.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که عامل رشد قیمت سکه و طلا هم مرتبط با قیمت دلار است زیرا بیش از هر زمان دیگری سرمایه‌گذاران قیمت سکه را با محاسبه قیمت دلار در آینده می‌سنجند و با محک ارزش هر دلار آمریکا دست به خرید سکه می‌زنند. به این ترتیب با توجه به آنکه سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند در‌ماه‌های آینده قیمت هر دلار به مرزهای بالاتری برسد در نتیجه حاضرند ارقام گران‌تری را برای خرید سکه پرداخت کنند.

با این رویه در مبادلات دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی به 2میلیون و 930هزار تومان و قیمت هر سکه امامی به 3میلیون و 157هزارتومان رسید. ضمن اینکه قیمت هر سکه بهار آزادی در قرارداد‌های آتی دی‌ماه 97تا ساعت 14دیروز به 3میلیون و 904هزار تومان رسید و برای جهش تا 4میلیون تومان خیز برداشت؛ به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران انتظار دارند قیمت هر سکه بهار آزادی با توجه به پیش‌بینی که از افزایش قیمت دلار دارند تا دی‌ماه به محدوده 4میلیون تومان برسد.

این رشد‌ها از ابتدای امسال تاکنون فقط به بازار طلا و ارز ختم نشده است و گستره رشد قیمت‌ها به بازار مسکن و بورس هم رسیده است به‌طوری که در یک دوره کوتاه شاخص‌های بورس و قیمت مسکن با رشد دلهره‌آوری مواجه شدند. اقتصاددانان متفق القولند که مهم‌ترین دلیل رشد شدید قیمت‌ها در بازار‌ها ناشی از افزایش نرخ رشد نقدینگی است که سالانه به 25درصد رسیده و حجم کل نقدینگی را در اقتصاد ایران به 1500هزار میلیارد تومان رسانده است.

  • قیمت‌ها چقدر رشد کرده‌اند

آمار‌ها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون یعنی در 120روز گذشته 5هزارو 100تومان معادل 136درصد رشد کرده و اکنون به محدوده 8800تا 9هزار تومان رسیده است.دیروز همچنین قیمت هر یورو به 10هزارو 69تومان رسید. به ‌این معنا که قیمت آن از اول امسال تاکنون 117.7درصد معادل 5444تومان افزایش یافته است. در 120روز گذشته همچنین قیمت هر سکه بهار آزادی با 86.6درصد افزایش مواجه شده و از یک میلیون و 570هزار تومان به 2میلیون و 930هزار تومان رسیده است.

  • خرید 1236میلیارد تومان سهام

هجوم نقدینگی به بازار‌ها از یک‌ماه پیش به بورس هم رسیده است به‌طوری که تحت‌تأثیر رشد معاملات در بازار سهام شاخص بورس تهران فقط در طول چند هفته بیشتر از هزاران واحد رشد کرد.با اینکه از شدت نوسان‌های شاخص در 2 هفته گذشته کاسته شده با این حال اثر تلاطم‌ها همچنان در بازار سهام نمایان است به‌طوری که در مبادلات روز گذشته هم ارزش کل معاملات بازار سهام با یک رشد عجیب مواجه شد و سهامداران در مجموع 1236میلیارد تومان سهام خریدند که از این مقدار731میلیارد تومان در بورس و 505میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شد.

  • جمع‌آوری اطلاعات خریداران سکه و ارز برای دریافت مالیات

محمد مسیحی، معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی با اعلام اینکه در سال گذشته برای نخستین بار درآمدهای مالیاتی از درآمد نفت بیشتر شده بود، گفته است: «برخی افراد که نسبت به خرید انبوه سکه و ارز اقدام کرده‌اند، شناسایی شده و اطلاعات آنان برای دریافت مالیات در حال پایش است. مطالبه مالیات از این دسته افراد که به‌صورت انبوه سکه و ارز خریداری کرده‌اند از برنامه‌های جدی سازمان امور مالیاتی است.»

  • خبری از بازار ثانویه ارز نیست

بیشتر از 5سال است که بحث تاسیس بورس ارز در بازار سرمایه مطرح شده اما هر بارمخالفت‌های بانک مرکزی مانع از تاسیس این بورس شده است. بار قبل درسال 91که قیمت‌ها رشد کرد و طرح تاسیس بورس ارز مطرح شد بانک مرکزی برای اینکه مانع از تاسیس بورس ارز شود خود راسا به تاسیس مرکز مبادلات ارزی اقدام کرد. این بار که تحت‌تأثیر تلاطم‌های ارزی تاسیس بورس ارز به عنوان راه‌حل ایجاد تعادل در بازار، شناسایی شده است، بانک مرکزی بار دیگر موانع دیگری را پیش پای تاسیس بورس ارز گذاشت.

بانک مرکزی درمذاکرات انجام شده با مقامات اقتصادی ابتدا با تاسیس بورس ارز موافقت کرد اما بعد از آن در یک چرخش آشکار اعلام کرد بازار مبادلات ثانویه توسط خود بانک مرکزی تاسیس می‌شود، با این حال در شرایطی که چند هفته از آغاز به‌کار این بازار می‌گذردبا این حال تاکنون بانک‌مرکزی هیچ اطلاعاتی در مورد قیمت و همینطور مقدار معاملات انجام شده در این بازار منتشر نکرده است. آنطور که خبر‌های دریافتی همشهری نشان می‌دهد به غیراز مبادله چند هزار درهم در همان روز اول دیگر هیچ ارزی در بازار ثانویه دادوستد نشده است.

این درحالی است که به زعم کارشناسان اصلی‌ترین راهکار ایجاد تعادل در بازار تشکیل یک بازار متشکل ارزی در قالب بورس ارز است.قرار بود براساس این طرح شرکت‌های صادر‌کننده بخش خصوصی منابع ارزی حاصل از صادراتشان را در بورس تهران در قالب بازار ثانویه عرضه کنند و با انجام معاملات براساس عرضه و تقاضا قیمت‌ها به‌صورت واقعی کشف و به تعادل برسد.

جدول

کد خبر 411584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha