همشهری آنلاین: رییس اداره آموزش ستاد کل نیروهای مسلح از برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین المللی نظامی از هشتم تا ۲۲ مرداد (۳۰ ژوئیه تا ۱۳ آگوست) به میزبانی هفت کشور ازجمله ایران خبر داد و گفت: نظامیان نیروهای مسلح کشورمان نیز در این مسابقات شرکت خواهند داشت.

نیروهای مسلح

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ دوم ستاد حسین شکوهی در نشست خبری کمیته سیاستگذاری و راهبری مسابقات بین المللی نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: این مسابقات در 28 رشته و به میزبانی هفت کشور ایران، روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، بلاروس و ارمنستان برگزار می شود.

وی اضافه کرد: نظامیان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در 16 رشته غواصی عمق، نبرد تانک های تی 72، دسته هوابرد، کوهستان، نگهداری توپخانه، رقابت بین یگان های ش . م . ه ، رقابت بین کاربران سگ ها، گشت جاده ای، حافظان نظم، نبرد نفربرهای بی ام پی 2، تکاوران دریایی، رقابت پهپادها، رقابت خدمه خمپاره اندازها، رقابت خدمه ناوهای جنگی، پنجگانه نظامی و تک تیراندازی از 28 رشته مسابقات بین المللی نظامی 2018 شرکت می کنند.

امیر سرتیپ دوم ستاد شکوهی افزود: درخواست میزبانی این مسابقات در سال 2018 را ارائه کردیم و جزو هفت کشور میزبان و برگزار کننده خواهیم بود؛ از این رو این ماموریت به نیروی دریایی ارتش در نوشهر محول شده است.

وی در توضیح تفاوت این رقابت ها با مسابقات نظامیان جهان معروف به «سیزم»، گفت: در سیزم نظامیان در قالب رشته های ورزشی با یکدیگر رقابت می کنند اما در مسابقات بین المللی نظامی روسیه رقابت بین تانک ها، توپ ها، خدمه توپخانه و سایر حوزه هایی است که مهمات واقعی در آن به کار برده می شود و نظامیان توانمندی و سرعت عمل خود را در انجام عملیات نظامی در محیطی واقعی به نمایش می گذارند.

امیر سرتیپ شکوهی اظهار داشت: نخستین دوره این مسابقات بین المللی نظامی در سال ٢٠١٤ به میزبانی روسیه و قزاقستان آغاز و دومین دوره نیز در سال 2015 با شرکت 56 تیم از ۱۷ کشور در ۱۱ حوزه برگزار شد که بنا به دلایلی نتوانستیم در آن شرکت کنیم، در سومین دوره این مسابقات در سال ٢٠١٦ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در هفت رشته و با ۱۴ نظامی شرکت کردند که در نهایت مقام پنجم را بین ٢٦ کشور به دست آوردیم.

رییس اداره آموزش ستاد کل نیروهای مسلح گفت: چهارمین دوره این مسابقات در سال ۲۰۱۷ در ۲۸ رشته و در پنج کشور روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان و بلاروس برگزار شد که جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ رشته و با ۳۲۸ نظامی در آن شرکت کرد و در نهایت مقام ششم را کسب کرد.

وی‌ خاطرنشان کرد: از دستاوردهای این مسابقات بین المللی نظامی می توان به ارتقای سطح توان و آمادگی رزمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از طریق بهره مندی از تجربیات و آموزه های حوزه آموزش در سایر کشورها، توسعه دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای میزبان و شرکت کننده در مسابقات، از طریق رایزنی و تعاملات دوستانه در هنگام برگزاری سمینارها، نشست ها و مسابقات نظامی و استفاده از ظرفیت های درون سازمانی به منظور ارتقای آمادگی جسمانی در حوزه عملیاتی (عبور از موانع، ارتقای سرعت، افزایش قدرت بدنی، هماهنگی در بکارگیری توان جسمی و نظایر آن) اشاره کرد.

دبیر کمیته سیاستگذاری مسابقات بین‌المللی نظامی جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: تیم ‌های نظامی ایران برای شرکت در این مسابقات، ترکیبی از ارتش، سپاه و ناجا هستند و ما از همه ظرفیت‌های این سازمان ها در این مسابقات استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با آمادگی خوبی در این مسابقات شرکت می کنند، اظهار داشت: در سال‌های گذشته کشورها با تسلیحات ساخت روسیه در این مسابقات شرکت می ‌کردند و ما در رشته پهپاد از پهپادهای ساخت خودمان در این مسابقات استفاده کردیم. در این دوره هم از پهپادهای ساخت داخل استفاده می‌کنیم ولی در سایر رشته ها، از تجهیزات کشورهای میزبان بهره می گیریم.

امیر سرتیپ شکوهی با بیان اینکه تلاش داریم در سال های آینده از تجهیزات و مهمات ساخت داخل در این مسابقات استفاده کنیم، افزود: تاکنون هشت کشور روسیه، آفریقای جنوبی، ونزوئلا، هند، پاکستان، سوریه، آذربایجان و قزاقستان برای شرکت در مسابقات غواصی در ایران، اعلام آمادگی کرده اند.

رئیس اداره آموزش ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت: قرار است در حاشیه این مسابقات، نمایشگاه فرهنگی نیز دایر شود.

کد خبر 411566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha