همشهری آنلاین: وزیر کشور با اشاره به اینکه اخیرا مهاجرت از استان‌ها و شهرهایی که با خشکسالی مواجه هستند بیشتر شده است، گفت: در این صورت باید منتظر تغییر بزرگ در جمعیت شهرها باشیم.

مهاجرت

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: موضوع جلسه تهران از منظر آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و حاشیه نشینی است. ولی باید مساله تهران را از منظرهای مختلف امنیتی و فرهنگی وسیاسی و اجتماعی بررسی کنیم؛ چرا که همه این جنبه‌ها با یکدیگر پیوستگی دارد.

وی ادامه داد: اگر تهران را از جنبه‌های مختلف بررسی نکنیم نمی‌توانیم در مواقع خاص مانند زلزله آن را مدیریت کنیم و برای مدیریت تهران دو نگاه بلند مدت و کوتاه مدت وجود دارد.

وزیر کشور با بیان اینکه تهران زائیده برنامه ریزی غلطی است که عدم توازن و تعادل در کشور را موجب شده است، گفت: این برنامه‌ریزی غلط مختص به امروز نیست و بیش از ۷۰ سال است که در تهران وجود داشته و متاسفانه تاکنون ادامه پیدا کرده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: متاسفانه سرعت آسیب‌های اجتماعی بیش از سرعت کارهایی بوده که ما در این زمینه انجام دادیم اخیرا مهاجرت از استان‌ها و شهرهایی که با خشکسالی مواجعه هستند بیشتر شده و در این صورت باید منتظر تغییر بزرگ در جمعیت شهرها باشیم .

وی با تاکید بر این که باید جلوی عدم تعادل و توازن گرفته شود اظهارکرد: اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توانیم به اثرات منفی عدم توازن پاسخ دهیم.

وزیر کشور با بیان اینکه موضوع مواد مخدر و اعتیاد در جلسات مختلف شورای اجتماعی کشور بحث شده است گفت: مسائل و مشکلات مربوط به این نوع از آسیب های اجتماعی مشابه به یکدیگر است. یکی از موارد مهم در این زمینه این است که معتادان بازداشت شده در تهران برای درمان به شهر خود بازگردند تا بار تهران سبک‌تر شود.

رحمانی فضلی در ادامه با اشاره به تغییر و اصلاح مراکز بهاران تصریح کرد: این مراکز از زمانی که آغاز به کار کردند کمک زیادی به معتادان متجاهر شد. درخواست من از شهرداری و شورای شهر این است که این مراکز را تجهیز و آماده‌تر کنند. در حال حاضر گنجایش این مراکز۸۰۰۰ نفر است ولی متاسفانه معتادان متجاهر بعد از سه ماه به چرخه اصلی بر می گردند.

  • درخواست وزیر کشور از استانداری برای افزایش ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر به ۶ ماه

وی افزود: درخواست من از استانداری تهران این است که ظرفیت نگهداری را افزایش داده و از سه ماه به شش ماه برسانند تا بتوانیم بیشتر روی معتادان متجاهر کار کنیم و جلوی گسترش بیماری را بگیریم.

وزیر کشور در ادامه درباره تکدیگری تاکید کرد: مهاجران خارجی که در سطح شهرهای کشور اقدام به تکدی گری می‌کنند باید بازداشت شده و به کشور خود بازگردند. در حال حاضر مهاجرت از پاکستان و بنگلاش به سمت کشور زیاد شده و اگر برخورد جدی نکنیم نمی‌توانیم این متکدیان خارجی را از کف خیابان‌ها جمع کنیم.

رحمانی فضلی با بیان این که یکی از مسائلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بافت فرسوده است گفت: بافت فرسوده از دو جنبه کالبدی و اجتماعی قابل بررسی است. در بخش کالبدی آن وزارت راه و شهرسازی و مسکن و همچنین شورای شهر وظایفی بر عهده دارند و دستگاههای مربوطه باید گزارش های خود را ارائه دهند که تاکنون چه میزان بافت فرسوده در کشور بازسازی شده است و در بعد اجتماعی بافت فرسوده نیز دستگاههایی مانند وزارت بهدداشت وظایفی بر عهده دارند تا درمان، آموزش و بهداشت در آن مناطق گسترش پیدا کند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه گزارش جلسات شورای اجتماعی کشور و اقدامات انجام شده خدمت مقام معظم رهبری فرستاده می‌شود، گفت: توقع ایشان فوق‌العاده است و کار فوق‌العاده یعنی ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تغییر در اوضاع اجتماعی کشور.

رحمانی فضلی با بیان این که محلاتی مانند هرندی و میدان شوش تبدیل به نماد آسیب‌های اجتماعی شدند، اظهار کرد: باید با همکاری تمام دستگاهها این نمادهای آسیب را پاک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جلسه امروز شورای اجتماعی کشور اختصاص به آسیب‌های اجتماعی داشت تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف گزارشاتی در این باره ارائه کردند و اولویت حال حاضر شورای اجتماعی کشور مساله اعتیاد و حاشیه نشینی است.

رحمانی فضلی در پایان گفت: گزارشات دستگاه‌های مختلف و روندهای حل معضلات دراین جلسه شورای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و برای تمام دستگاهها وظایفی در جهت کاهش آسیب های اجتماعی در نظر گرفته شد که امیدواریم دستگاه‌ها با تمرکز بر مسائل تهران که کلانشهر اصلی است و مهاجرت به آن بیشتر است بتوانند با سرعت بیشتری مسائل آسیب‌های اجتماعی در تهران را پیگیری کنند.

کد خبر 411424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha