همشهری‌آنلاین: براساس یک گزارش محرمانه، سازمان ملل مجرمان جنگی سریلانکایی را به عنوان صلح‌بان در مناطق درگیر به خدمت گرفته است.

گزارش محرمانه توسط روزنامه آبزرور مشاهده شده و به دپارتمان عملیات صلح‌بانی سازمان ملل ارسال شده است.

در این گزارش آمده که افسران سریلانکایی متهم به ارتکاب جرایم جنگی در این کشور برای فعالیت در کشورهای مالی، لبنان، سودان جنوبی و همچنین منطقه دارفور اعزام شده‌اند.

این سند ۴۱ صفحه‌ای به صورت محرمانه منتشر شده و مدعی است فرماندهان سریلانکایی که در عملیات سازمان ملل هستند در امور مربوط به سوءاستفاده‌ها و نقض قوانین جنگی در جریان مراحل نهایی نبرد با شورشیان تامیل در سال ۲۰۰۹ دخیل بودند.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندیپندنت،در میان آنها فرماندهی است که به عنوان ناظر عملیات صلح‌بانی سازمان ملل در مالی اعزام شده است.

یکی دیگر از فرماندهان سریلانکایی که به نقض قوانین جنگی در جریان نبرد با ببرهای تامیل حضور داشته به عنوان رئیس هیات صلح‌بان سازمان ملل اوایل سال جاری میلادی منصوب شده اما درنهایت برای این منظور به خدمت گرفته نشد.

همچنین در گزارش مذکور آمده است که در سال ۲۰۱۶ یکی از افسران ارشد سریلانکا به دارفور واقع در غرب سودان اعزام شد و شخص دیگری به سودان جنوبی رفته است.

یکی از سخنگویان دفتر صلح‌بان سازمان ملل اعلام کرد که روند به خدمت گرفتن افسران سریلانکایی در عملیات صلح‌بانی باید مورد تایید قرار بگیرد و آنها با تمامی استانداردهای مربوط به این عملیات آشنایی دارند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرد که با دولت سریلانکا براي تضمین این مساله همکاری می‌کند که روند نظارت داخلی این کشور بر طبق سیاست‌های سازمان ملل باشد.

این نهاد بین‌المللی همچنین اعلام کرد: ضروری است پیش از آن‌که سازمان ملل بتواند هرگونه استقرار یا جا به جایی در نیروهای سریلانکایی حاضر در عملیات صلح‌بانی سازمان ملل را انجام دهد، معیارهای مورد نظر مورد بررسی قرار گیرند. کمیسیون ملی حقوق بشر نقش مهمی در این روند دارد و ما به دولت سریلانکا اعتماد داریم که این روند را تسهیل بخشد.

کد خبر 411412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha