همشهری آنلاین: چین یکی از پرسرعت‌ترین کشورها در ساخت و ساز نیروگاه‌ها و واحدهای اتمی در جهان است و تلاش می‌کند یکی از صادر کنندگان تجهیزات نیروگاهی هسته‌ای آینده در دنیا باشد.

تلاش چین برای اول شدن در تولید برق هسته ای

به گزارش ایرنا ظرفیت تولید برق هسته‌ای چین هم اکنون 36 میلیون و 930 هزار کیلووات است و این کشور بر اساس اعلام رسمی انجمن انرژی هسته‌ای چین دارای 38 نیروگاه برق اتمی فعال است.

بیشتر نیروگاه های برق اتمی چین در مناطق ساحلی جنوب شرق کشور قرار دارند نیروگاه های اتمی این منطقه نزدیک به 15 تا 25 درصد از کل برق هسته ای کشور را تولید می کنند.

آنچه مسلم است اینکه چین با پیشرفت های فنی بدست آمده می تواند هر سال قطعات و تجهیزات 8 تا 10 نیروگاه و راکتور آب سنگین و تحت فشار را تولید کند.

'جانگ هوا جو' از مقام های ارشد انجمن مذکور می گوید ما پیشرفت های فراوانی داشته ایم اما میزان تولید برق هسته ای این کشور هنوز در مقایسه با کشورهای قدرتمند جهان در این قلمرو، کم است.

وی گفت که کار ساخت و ساز و تولید تجهیزات اتمی ادامه می یابد و چین در تلاش است تا کمبودها را برطرف کرده و سهم بیشتری از برق مورد نیازش را از راکتورهای هسته ای تامین کند.

به گفته وی چین برنامه ریزی کرده است تا سال 2020 میلادی با ساخت نیروگاه های بیشتر اتمی، میزان تولید برق را به 88 میلیون کیلووات افزایش دهد.

'وانگ یی رن' معاون آژانس انرژی اتمی چین می گوید ما باید نیروگاه ها را در مناطق خشکی و غیرساحلی نیز افزایش دهیم در جهان 400 نیروگاه و ایستگاه هسته ای وجود دارد که عمدتا در این مناطق ایجاد شده است.

وی افزود ساخت نیروگاه در استان های ساحلی می تواند خطرهای بالقوه ای چون سونامی، توفان های دریایی و حوادثی نظیر این داشته باشد.

چین که پیشتر در یک دهه قبل اعلام کرده بود 500 میلیارد دلار برای توسعه انرژی هسته ای اختصاص می دهد، کار ساخت نیروگاه های جدید اتمی را از مدتی قبل آغاز کرده است.

کار بررسی محل های ساخت نیروگاه های اتمی در سال 2016 میلادی به پایان رسید و از آن زمان احداث نیروگاه ها آغاز شده است و تا سال 2020 میلادی ادامه می یابد.

بر اساس آنچه دولت چین اعلام کرده است بر خلاف رویه گذشته این بار قرار است نیروگاه های جدید در خشکی و مناطق غیرساحلی ساخته شوند.

در زمان حاضر در چین 38 نیروگاه اتمی فعال و 21 سایت هسته ای دیگر هم در حال ساخت است که نیروگاه های ساحلی محسوب می شوند.

وقتی که فاجعه اتمی فوکوشیما به دنبال زمین لرزه و سونامی شدید سال 2011 میلادی رخ داد چین به دلایل امنیتی کار ساخت همه نیروگاه های ساحلی را متوقف کرد اما از سال 2012 میلادی پس از بالا بردن استانداردهای ایمنی، دوباره ساخت آنها را شروع کرد.

توسعه اقتصادی در مناطق غیرساحلی چین و نیاز مبرم به انرژی از یک سو و آلودگی فزاینده در شهرها و استان های کشور موجب شده است تا چین به طور جدی پیگیر ساخت نیروگاه های هسته ای باشد.

از جمله باید در نظر داشت که چین متعهد شده است تولید دی اکسید کربن خود را بر اساس هر واحد رشد تولید ناخالص داخلی تا سال 2020 میلادی تا 18 درصد کاهش دهد.
مسئولان چینی می گویند نباید از ایمنی نیروگاه ها در این مناطق نگران بود در آنها از فناوری پیشرفته نسل سوم استفاده می شود و اگر حادثه ای رخ دهد خود نیروگاه آن را به داخل سایت محدود می کند.

کد خبر 411309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha