پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت مونته‌نگرو در واکنش به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که این کشور در برقراری صلح در سطح اروپا و جهان نقش دارد.

trump

پیش از این رییس جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس، مونته‌نگرو را کشوری «مینیاتوری» با مردمی «ستیزه‌جو» خوانده بود.

در طی این مصاحبه، ترامپ بار دیگر از ناتو انتقاد کرد و ماده پنج این پیمان را زیر سوال برد.

بر اساس ماده پنج پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو اگر یکی از اعضا مورد حمله واقع شود، دیگر کشورهای عضو باید برای دفاع از آن بسیج شوند.

خبرنگار فاکس‌نیوز از رییس جمهوری آمریکا پرسید: «چرا پسر من باید در صورت حمله به مونته‌نگرو، به جنگ اعزام شود و از این کشور دفاع کند؟»

ترامپ در پاسخ به این سوال که به طور غیر مستقیم اصل ماده پنج پیمان ناتو را به چالش کشید و گفت:« می‌فهمم منظور شما چیست. من هم چنین سوالی دارم.»

رییس جمهوری آمریکا افزود: «مونته‌نگرو کشور کوچکی با مردمانی قوی است. مردمان این کشور بسیار پرخاشگر هستند. این امکان وجود دارد که مونته‌نگرو به جایی حمله کند و به شما تبریک عرض می‌کنم؛ به جنگ سوم جهانی خوش‌آمدید.»

دولت مونته‌نگرو در واکنش به توصیف ترامپ از این کشور گفت: «بر خلاف آنچه گفته شد مونته‌نگرو در برقراری صلح و آرامش در منطقه نقش داشته است و تنها کشوری است که در دهه ۹۰ میلادی در دوران جنگ یوگسلاوی که موجب مرگ ۱۳۰ هزار نفر شد، صحنه نزاع منطقه نشد.»

مقامات مونته‌نگرو تاکید کردند که این کشور از اولین کشورهایی است که «در برابر فاشیستم ایستاد.»

مونته‌نگرو با جمعیت ۶۲۰ هزار نفری و با ارتش کوچکی که ۲ هزار سرباز دارد، سال گذشته با وجود اعتراضات داخلی به عضویت ناتو درآمد. این کشور برای کمک به ارتش آمریکا در افغانستان سرباز فرستاده و قبل از عضویت در ناتو، برای بازسازی این کشور کمک ارسال کرده است.

رابطه مونته‌نگرو با روسیه در سال‌های گذشته دچار به سردی گراییده است. مسکو متهم است که در انتخابات مونته‌نگرو دخالت کرده و شبه‌نظامیان وابسته به روسیه در سال ۲۰۱۶ درصدد انجام کودتا علیه دولت بوده‌اند.

برخی از ناظران ادعای ترامپ مبنی بر ستیزه‌جو بودن مونته‌نگرو را با انتشار ویدیوی سال گذشته نشست ناتو به تمسخر می‌گیرد. در این ویدیو ترامپ، نخست‌وزیر مونته‌نگرو را هل می‌دهد تا در صف اول مقامات بلند‌پایه قرار گیرد.

تنها باری که ماده پنج پیمان ناتو به کار گرفته شده است در حمایت از آمریکا و پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بوده است.

سفیر پیشین آمریکا در ناتو پس از حملات ۱۱ سپتامبر در حساب توئیتری خود نوشت: «ترامپ با رهبری خود به شک دیگر اعضاء بیش از پیش دامن می‌زند که آیا آمریکا در دفاع از متحدان خود برخواهد خاست یا نه. این هدیه‌ای است به پوتین.»

کد خبر 411160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha