آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامی به انتشار اطلا‌عات جعلی کنگره امریکا در باره فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اعتراض کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای که امروز پنجشنبه در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفت، شدیداً به کمیته کنگره آمریکا به خاطر انتشار اطلاعات جعلی و دروغ‌درباره برنامه هسته‌ای ایران اعتراض کرد.

به موجب این گزارش در نامه اعتراض‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده‌است در گزارش کمیته دائم اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص‌اطلاعات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران به تاریخ روز بیست و سوم ماه‌اوت که طی آن از ایران به عنوان تهدیدی استراتژیک نام برده شده، مواردی از ارائه اطلاعات نادرست، گمراه کننده و بی‌پایه و اساس مشاهده می‌شود.

آژانس اعلام کرد در حالیکه کارشناسان آژانس تایید کرده‌اند ایران تنها اورانیوم را تا سه ممیز شش دهم درصد غنی‌سازی کرده‌است، این کمیته‌ مجلس نمایندگان آمریکا در گزارش خود ادعا کرد که ایران اورانیوم را درمقیاس لازم برای تولید سلاح هسته‌ای یعنی تا اندازه نود درصد غنی سازی کرده‌است.

در نامه اعتراض‌آمیز آژانس خطاب به مقامات آمریکایی که به امضای ویلموس سزرونی مدیر آژانس در امور خارجی رسیده‌است همچنین به بخشی دیگر از اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده در گزارش کمیته مجلس نمایندگان آمریکایی به‌شدت اعتراض شده‌است.

در گزارش این کمیته به غلط ادعا شده‌است محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اقای شارلیربازرس ارشد در امور پادمان‌های آژانس را به خاطر اینکه وی ایران ‌را به علت پنهان‌کاری و فریب در برنامه هسته‌ای تحت فشار و چالش قرارداده، از کار برکنار کرده‌است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه: مقامات آژانس تأکید کرده‌اند ایران حق دارد در خصوص انتصاب بازرسان اظهار نظر کند و آژانس باید این دیدگاه‌ها را بپذیرد.

این نامه خاطر نشان می‌کند ایران دقیقاً مطابق با مفاد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای ان پی تی، با انتصاب بیش از دویست بازرس امور پادمانی‌اژانس موافقت کرده‌است و این تعداد درست مشابه تعدادی‌است که اکثریت کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای که توافقنامه‌های پادمان آژانس را امضاکرده‌اند، است .

ملیسا فلمینگ سخنگوی آژانس اعلام کرد ارسال این نامه اعتراض‌آمیز به آمریکا به‌این علت صورت گرفت که آژانس وظیفه دارد با توجه به واقعیت‌ها و حقایق موجود، سوابق را ثبت کند و انتشار اطلاعات نادرست از سوی کمیته‌مجلس نمایندگان امریکا، موضوعی‌است که حاکمیت آژانس را در برابر علامت سئوال قرار داده و دقیقاً باید بررسی شود.

یک دیپلمات غربی با اشاره به ادعاهای دولت امریکا قبل از تهاجم به‌عراق مبنی بر برخورداری رژیم صدام از تسلیحات کشتار جمعی با وجود هشدارهای آژانس مبنی بر اینکه هیچ مدرکی دال بر اثبات این موضوع وجودندارد، گفت به نظر می‌رسد این اقدام با توجه به مسئله عراق صورت گرفته‌است.

گفتنی‌است نامه اعتراض‌آمیز آژانس خطاب به پیتر هوکسترا رئیس کمیته‌دائم اطلاعات مجلس نمایندگان امریکا ارسال شده‌است.

کد خبر 4106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز