همشهری آنلاین: ده سال پیش اجرای قانون ممنوعیت مصرف دخانیات در مکان‌های عمومی، از جمله در کافه‌ها و رستوران‌های آلمان آغاز شد.

کاهش آمار سیگاری‌ها | نتیجه ۱۰ سال ممنوعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی آلمان

آن‌زمان خوردن و نوشیدن بدون سیگار در کافه‌ها و رستورا‌ن‌ها به راحتی قابل تصور نبود. حال ماجرا برعکس است.

به گزارش دويچه وله، استان بزرگ نوردراین وست‌فالن در غرب آلمان یکی از آخرین استان‌هایی بود که سال ۲۰۰۸ میلادی اجرای قانون ممنوعیت مصرف دخانیات در کافه‌ها و رستوان‌ها را آغاز کرد. آن‌زمان بسیاری بر این باور بودند که با اجرای این قانون کار رستوا‌ن‌ها کساد می‌شود و کافه‌نشینی‌های شبانه و نوشیدن تا پاسی از شب بدون سیگار از مد می‌افتد. حال که ده سال از اجرای این قانون در سراسر آلمان می‌گذرد، نه کار رستورا‌ن‌ها از رونق افتاده است و نه کافه‌‌نشینی‌های شبانه بی‌رمق شده است.

آمار نشان می‌د‌هد که ۸۰ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۵ ساله آلمانی ممنوعیت استعمال دخانیات در کافه‌ها و رستوران‌ها را قانون خوبی می‌دانند و از نبود دود سیگار در این محیط‌ها خوشحال هستند.

  • کاهش آمار سیگاری‌ها

آمار "مرکز فدرال آموزش بهداشت" آلمان حاکی از آن است که سیگارکشیدن به ویژه میان نوجوانان تا حد زیادی جذابیت خود را از دست داده است. میشائیلا گوئک، مشاور پیشگیری از اعتیاد این مرکز می‌گوید: «۲۰ سال پیش بیش از یک چهارم نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله در آلمان سیگاری بودند. این رقم از ۲۸ درصد در آن زمان به ۴/ ۷ درصد در سال ۲۰۱۶ میلادی رسیده است.»

او البته تأکید می‌کند که تنها قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی دلیل این تحول مثبت نبوده است.

گوئک می‌گوید: ««مسلماَ تنها یک دلیل نمی‌تواند موجب کاهش محبوبیت سیگار میان نوجوانان باشد. علاوه بر قانون ممنوعیت استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی، افزایش قیمت سیگار و از همه مهمتر روشنگری گسترده در مورد مضرات مصرف دخانیات از جمله دلایلی هستند که موجب کاهش آمار نوجوانان سیگاری در آلمان شده است.»

این تغییر در یک گروه‌سنی دیگر محسوس است: جمعیت مردان سیگاری در آلمان در ۲۰ سال گذشته ۵ درصد کمتر شده است.

البته ۳۰ درصد مردان آلمانی هنوز سیگار می‌کشند و تغییر قابل توجهی هم در جمعیت زنان دیده نمی‌شود؛ بسته به گروه سنی ۲۰ تا ۲۶ درصد زنان آلمانی سیگاری هستند.

  • تأثیر مصرف دخانیات بر سرطان و بیماری‌ها قلب و عروق

آمار نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا سرطان‌های ریه به دلیل مصرف دخانیات است. بروز تومورهای گردن و ناحیه حلق هم باید به این آمار اضافه کرد. اما از آنجا که بیماری سرطان روندی طولانی مدت دارد و وبه فاکتورهای مختلفی وابسته است نمی‌توان با قطعیت گفت که قانون ممنوعیت مصرف دخانیات در مکان‌های عمومی چه تأثیری بر آمار ابتلا به نوع سرطان‌ها داشته است.

آنچه قابل مشاهده است اما تأثیر محیط‌های عاری از دود بر آمار بیماری‌های قلب و عروق است. قلب و سیستم گردش خون نسبت به سایر اعضای بدن حساسیت بیشتری نسبت به محیط‌های حاوی دود سیگار دارند و سریعتر واکنش نشان می‌دهد.

نتیجه تحقیقی که در دانشگاه برمن آلمان صورت گرفته حاکی از آن است که آمار مراجعه به بیمارستان به دلیل حمله شدید قلبی تنها چند ماه پس از اجرای قانون منع استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی به شدت کاهش یافت.

کد خبر 409952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha