دوشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، نامزد چپ‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مکزیک با کسب ۵۳ درصد آراء پیروزی این انتخابات شد.

اوبرادور

در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مکزیک ریکاردو آنایا، نامزد جناح محافظه کار با پذیرش شکست به صورت رسمی پیروزی جناح چپ را به رسمیت شناخت.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور که پیشتر در سمت شهردار مکزیکوسیتی نیز در کشورش به فعالیت پرداخته در طول مبارزات انتخاباتی مباره با فساد اقتصادی را اولویت اصلی برنامه‌های خود اعلام کرده بود. خصوصی سازی صنعت نفت و گاز از دیگر برنامه های این نامزد چپگرای انتخابات مکزیک عنوان شده بود.

پیروزی اوبرادور در حالی بدست آمده است که مردم مکزیک از میزان بالای فساد، رواج خشونت و آزادی عمل کارتل های مواد مخدر به ستوه و خشم آمده اند. رهبر حزب چپ گرای «جنبش بازسازی ملی» پیش از انتخابات وعده داده بود در صورت پیروزی سیاست های فعلی کشورش را دستخوش تغییراتی «رادیکال» خواهد کرد.

رئیس جمهوری جدید مکزیک در نخستین سخنان خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کشورش ضمن تاکید مجدد بر ایجاد «تغییرات عمیق و ساختاری» در کشورش وعده داد از هرگونه رویکرد دیکتاتورمابانه دوری جوید.

او همچنین خواهان همکاری و برقراری روابطی دوستانه با ایالات متحده آمریکا شد.

این درحالیست که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز پس از مشخص شدن نام فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک با تبریک به آندرس مانوئل لوپز اوبرادور اعلام کرد حاضر است با رئیس جدید این کشور همکاری کند.

ترامپ که سیاست‌های تجاری و به خصوص دیدگاه منحصر به فرد وی در باره مسئله مهاجرت سبب شده تا روابط کشورش با مکزیک، کشور همسایه در پایین ترین سطح ممکن قرار گیرد با انتشار توییتی تصریح کرده است که «کارهای زیادی باید در جهت منافع هر دو کشور منافع آمریکا و مکزیک انجام گیرد.»

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز در پیامی ضمن تبریک پیروزی اوبرادور در انتخابات ریاست جمهوری مکزیک تصریح کرد: «ما دوستانی نزدیک و شرکایی قدیمی هستیم که اهدافی مشترک را دنبال می‌کنیم. ما همچنین از روابط تجاری دوجانبه و مناسبی برخوردایم که دیگر کشورها آرزوی آنرا دارند.»

در پیام نخست وزیر کانادا همچنین بر تلاش‌های مشترک دو کشور با هدف روز آمدن کردن توافقنامه تجارت آزاد در آمریکای شمالی برای قرن بیست و یکم تاکید شده است.

از سوی دیگر نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا با انتشار پیامی با تبریک به لوپز اوبرادور، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مکزیک را پیروزی «حقیقت بر دروغ» و امید بخش برای بسیاری از مردم مکزیک توصیف کرد.

کد خبر 409559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha