همشهری آنلاین: پارک‌های دیزنی‌لند طی ۵۰ سال گذشته موفقیت‌های زیادی در زمینه استفاده از انیماترونیک‌ها (دانش و فناوری ساخت مدل‌های متحرک) به دست آورده‌است.

براساس گزارش تك‌كرانك، مدل‌هاي متحركي كه در پارك‌هاي شركت ديزني مورد استفاده قرار مي‌گيرند روز به روز تعاملي‌تر و فعال‌تر مي‌شوند تا بهتر بتوانند طبيعت فيزيكي شخصيت‌هاي نمايش‌داده شده در انيميشن‌هاي ديزني را به نمايش بگذارند.

اين مدل‌ها معمولا از مكاني كه در آن قرار دارند به مكاني ديگر حركت كنند و تنها سازه‌هايي پيش‌ساخته هستند كه هيجان بازي‌ها و نمايش‌هاي پارك را افزايش دهند. از آنجايي كه طراحي و برنامه‌ريزي فازهاي مختلف نمايش‌ها با هم در ارتباطي نزديك هستند، اين مدل‌هاي متحرك مقاوم و كارامد هستند به حدي كه مي‌توانند سال‌ها و به صورت روزانه روزانه صدها بار مورد استفاده قرار گيرند.

روبات

با اين‌همه با وسعت يافتن جهان ديزني و شخصيت‌ها و ابرقهرمانانش، شركت ديزني به دنبال ساخت مدل‌هايي است كه ويژگي‌هايي باورپذيرتر را دارا بوده و فعال‌تر باشند. از اين رو ديزني پروژه‌اي به نام استانترونيك را آغاز كرد. هدف اين پروژه كه حاصل آزمايشي تحقيقاتي به نام استيكمن است، ساخت مدل‌هاي خودكار و خود‌اصلاح شونده هوايييا پرنده است كه مي‌توانند در حين حركت رفتارهاي خود را اصلاح كنند تا بهترين نمايش را از خود به اجرا بگذارند. درواقع محصول اين پروژه بدلكاراني روباتيك است.

دیزنی

اين مدل‌ها كه بيشتر بدلكار مدل‌هاي ثابت ابرقهرمانان پارك‌ها هستند، مي‌توانند درست مانند بدلكاران كه بخش سخت و پرخطر بازيگري را به عهده دارند، مانورهايي پيچيده‌تر را اجرا كنند. اين روبات‌ها داراي شتاب‌سنج، ژيروسكوپ و موقعيت‌ياب ليزري هستند. نمونه‌اي كه به تازگي از اين روبات‌ها ساخته شده،‌ظاهري شبه‌انساني دارد و ابعاد بدنش به اندازه‌اي است كه پس از به تن كردن لباس هم‌اندازه يكي از شخصيت‌هاي انيميشن "شگفت‌انگيزها" مي‌شود.

اين روبات مي‌تواند از انتهاي يك طناب به هوا پريدن و در ميان هوا شناور باشد و در عين حال حالت بدن، چرخش و مركز جرم بدنش را كنترل كند تا به درستي روي سطح تعيين شده فرود بيايد و در عين حال ژست قهرمانانه خود را نيز حفظ كند.

کد خبر 409460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha