همشهری آنلاین: تخمگذاری یک پرنده بسیار کوچک حفاظت‌شده در محل برگزاری اوتاوا بلوفست، برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای موسیقی کانادا را با مشکلی اساسی مواجه کرده است.

گنجشک گوزنی

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين پرنده كه نوع بالغ آن كمتر از 150 گرم وزن دارد، موسوم به سليم دم‌گوه‌اي يا گنجشك گوزني است و معمولا چهار تخم بسيار كوچك مي‌گذارد. كارگراني كه سرگرم آماده‌سازي مكان برگزاري جشنواره بلوفست در مركز كانادا بودند، با تخم‌هاي اين پرنده مواجه شدند و از آنجا كه گنجشك گوزني پرنده‌اي حفاظت‌شده است، سازمان‌دهندگان جشنواره نمي‌دانند بايد چگونه با مشكل فعلي برخورد كنند.

كمتر از 10 روز تا برگزاري جشنواره بلوفست در اوتاوا مانده و رويدادي كه هر سال حدود 300 هزار تماشاگر از سراسر كانادا دارد، بايد فكري اساسي براي چالش پرنده حفاظت‌شده و تخم‌هايش بكند. مارك موناهان، مدير اجرايي بلوفست مي‌گويد: «هر چيزي مي‌تواند برنامه‌ريزي ما را به هم بريزد و ما آن را جدي مي‌گيريم. پيدا شدن تخم‌هاي پرنده كوچك در محل استقرار بزرگ‌ترين صحنه جشنواره بزرگ‌ترين چالش ماست و بايد با آن كنار بياييم.»

مسئولان فدرال بلادرنگ پس از كشف تخم‌هاي پرنده گروهي را به منطقه فرستادند تا شبانه‌روز از آن مراقبت كنند. آن محدوده با نوار زردرنگ مشخص شده و فعالان زيست‌محيطي به محدود پيدا شدن تخم‌ها آمده‌اند. تخم پرنده كوچك كانادايي معمولا پس از 26 روز به جوجه تبديل مي‌شود و حالا بايد ديد چند روز تا به دنيا آمدن جوجه‌ها مانده است. از سوي ديگر، موناهان مي‌خواهد موافقت مسئولان محيط زيست كانادا را براي جابه‌جا كردن لانه جلب كند.

اگر لانه گنجشك گوزني و چهار تخم آن حدود 50 متر جابه‌جا شود، مشكل برگزاري جشنواره در موعد مقرر حل مي‌شود. گروه‌هاي اجرايي همزمان در حال كار براي آماده‌سازي پنج صحنه مورد نياز جشنواره بلوفست هستند كه از پنجم ژوييه به مدت 11 روز ادامه خواهد داشت. با اين حال، در شرايط فعلي هنوز تصميمي براي برخورد با پرنده و لانه آن گرفته نشده است.

برخي معتقدند برگزاري رويدادي كه هر سال 30 ميليون دلار كانادا به اقتصاد منطقه كمك مي‌كند، ارزش جابه‌جا كردن لانه و تخم‌هاي يك پرنده 150 گرمي را دارد؛ پرنده‌اي كه با وجود قرار داشتن در فهرست پرندگان حفاظت‌شده، در منطقه آمريكاي شمالي فراوان پيدا مي‌شود.

کد خبر 409170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha