همشهری آنلاین: ۴۳۰ کیلومتر خط مرزی استان ایلام به عنوان جبهه میانی دوران دفاع مقدس خاطره ها از حماسه سازی و جانفشانی رزمندگان ایران اسلامی درخود نهان دارد یادهایی درخشان که هنوز مجال ارائه در باغ موزه نیافته است.

دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار ایرنا، باغ موزه های 10 استان کشور بهمن ماه سال گذشته همزمان افتتاح شدند همان طور که در سال های ماقبل از ان باغ موزه در چندین استان دیگر کشور نیز ساخته و افتتاح شده بود.

برخلاف توقع نام ایلام به عنوان استانی که طولانی ترین مرز و جبهه دوران دفاع مقدس را شامل می شود در ردیف استان های دارای باغ موزه نیست.

احداث باغ موزه در جای جای ایران اسلامی اقدام برحقی است که در مواجهه با اهریمن بعث که جنگ را بر دو ملت ایران و عراق تحمیل کرد نوار مرزی استان های غرب و جنوب غربی کشور اهالی ایران زمین از هر شهر و روستا را آوردگاه و چه بسیار که معراجگاه کردند.

با وجود شایستگی همه مناطق کشور برای داشتن باغ موزه دفاع مقدس، اما به نظر می رسد محدودیت اعتبار موجب احداث تدریجی این گنجینه ها شده که باز براساس هر شاخصی رعایت اولویت استان های مرزی چون ایلام در برخورداری از باغ موزه انتظار برحق مردم به شمار می اید.

دفاع مقدس برای اهالی ایلام نه فقط دفاع از مرزهای کشور که دفاع از خانه وکاشانه به معنای دقیق کلمه بود که جنگ و زندگی روزمره درکمترین فاصله جغرافیایی در این استان جریان وپیوند داشت.

ایلام محل انجام عملیات های مهمی چون محرم، کربلای یک، خیبر و ذوالفقار است که طنینی حماسی در اذهان ایرانیان دارد همانطور که اوردگاه های قلاویزان، نقطه ایثار، شرهانی،رودخانه دویرج، زمین فوتبال چوار، میمک، سارات، کوشک زبیدات ،دویرج و بانروشان نام های اشنایی برای بسیاری از اهالی کشور هستند.

اولین تجاوز نظامی عراق به مرز های ایران اسلامی تنها 2 ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سیزدهم فرودین سال 58 به مهران صورت گرفت همانطور که مهم ترین هجوم زمینی عراق قبل از آغاز رسمی جنگ از 19 تا 24 شهریور 1359 در منطقه میمک شهرستان ایلام رخ داد.

مهران در دوران جنگ هشت بار دست به دست و به ترتیب اشغال و ازاد شد تا جایی که گزارش شده است شش هزار نفر از رزمندگان اسلام در مهران به افتخار شهادت نائل آمدند.

میمک، مهران و دهلران در نوار مرزی این استان سه محور اصلی دفاع و مقابله جوانان وطن در برابر ماشین جنگی دشمن بود اما برای اهالی ایلام مفاهیم مقاومت ،دفاع و شهادت تنها در این محورها مصداق نمی یافت که بیشترین علت شکل گیری جمعیت 50 هزار نفری ایثارگران استان ایلام مربوط به حماسه پایمردی هشت ساله در برابر یورش بی انقطاع بمب افکن هایی است که تخلیه پشت جبهه میانی از مردم را در دستور کار قرار داده بود.

مناطق مسکونی و تجاری ایلام به خصوص در مرکز استان 360بار آماج حمله بمب افکن های هوایی دشمن قرار گرفت که البته دستور کار اهریمن بلا اثر ماند و مردم با وجود بمباران مکرر پشت جبهه و محل آسایش و امنیت رزمندگان را خالی و متروکه نکردند.
دیگر اینکه رونق گردشگری جنگ در سال های اخیر تاکید بیشتری بر اهمیت و ضرورت تسریع در احداث گنجینه و باغ موزه برای ارائه گنج خاطرات حماسه دفاع مقدس در اوردگاه های این استان است که شمار زیادی از میهمان پرشمار این استان که درقالب گردشگری جنگ به منطقه می ایند از فقدان باغ موزه دفاع مقدس شگفت زنده می شوند.

نقطه ایثار( قلاویزان )، شرهانی، قرارگاه حضرت امیر(ع)، سه راهی جندالله، و میمک به عنوان یادمان های رسمی دفاع مقدس در استان ایلام چند سال گذشته مقصد بسیاری از گردشگران ، علاقه مندان و میهمانان استان به خصوص درایام نوروز شده است.

هم اکنون این یادمان ها در کنار جاذبه های طبیعی ،فرهنگی و تاریخی استان قرار گرفته تا بسته ظرفیت های گردشگری ایلام را تکمیل و بی رقیب کند.

193 هزار نفر از اهالی وطن نوروز امسال از یادمان های رسمی ایلام به عنوان کانون های گردشگری معنوی دفاع مقدس دیدار کردند که این عدد در سال ما قبل 170 هزار نفر گزارش شده است.

درخصوص باغ موزه ایلام دقیق تر آنکه ، کلنگ آغازین اجرای این طرح چندسالی است که زمین خورده اما از همان ابتدا در چنبره فقدان منبع مشخص تامین مالی هزینه های اجرا گرفتار امد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ایلام گفت: طرح باغ موزه دفاع مقدس استان ایلام ردیف اعتبارات ملی ندارد به همین جهت باید دستگاه های مختلف و مسئولان استان برای تکمیل آن ردیف اعتباری استانی در نظر بگیرند هرچند در تلاش برای اخذ اعتبارات ملی برای تکمیل آن نیز هستیم.

سرهنگ محمدرضا شرف بیانی اظهار داشت: برای فاز اول این طرح 15 میلیارد ریال از اعتبارات استانی توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است در حالیکه برای ساخت باغ موزه فرهنگی دفاع مقدس 40 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

وی گفت درحال رایزنی برای جذب پنج میلیارد ریال از محل اعتبارات کشوری توسط بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس کشور هستیم.

وی با بیان اینکه زمان احداث نهایی باغ موزه دفاع مقدس استان ایلام امسال است که در صورت تخصیص اعتبارحتی زودتر از زمان تعیین شده نیز به اتمام خواهد رسید.

وی یادآور شد: قرار است مرحله نخست این طرح دهه فجر امسال همزمان با پنج استان دیگر به بهره برداری برسد.

شرف بیانی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان ایلام کلکسیونی از اِلمان های دفاع مقدس است و خلا نبود یک باغ موزه احساس می شود.

استاندار ایلام نیز عدم احداث و افتتاح باغ موزه این استان را موردی نامتناسب به نقش و سهم ایلام در دوران دفاع مقدس می داند.

قاسم سلیمانی دشتکی از مجموع پهنه استان ایلام به عنوان گنجینه دفاع مقدس نام برد و گفت: با وجود آنکه ایلام در هشت سال جنگ تحمیلی بطور مستقیم خط مقدم دفاع از مرزهای ایران اسلامی بود ولی هنوز فاقد باغ موزه است.

وی افزود: بی بهره ماندن ایلام از باغ موزه در حالی است که برخی استان ها که به طور مستقیم درگیر جنگ نبودند هم اکنون باغ موزه دفاع مقدس دارند.

استاندار ایلام از عموم دستگاه های مسئول و مرتبط با ساخت باغ موزه ایلام خواست که این موضوع را بطور ویژه پیگیری و حداکثر تا 2 هفته آینده آنرا تعیین تکلیف کنند.

استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس سه هزار شهید، 10 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

کد خبر 408709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha