همشهری آنلاین: تحقیقات جدید حاکی از پس‌رفت دموکراسی در سال گذشته در ۲۴ کشور دنیاست. تضعیف دموکراسی دو میلیارد و ششصد میلیون نفر، بخصوص در اروپا و آمریکا را شامل می‌شود.

دمکراسی

به گزارش دويچه وله، به موجب نتایج تحقیقاتی تازه، یک‌سوم مردم دنیا با تضعیف دموکراسی در کشورهای خود روبرو شده‌اند.

طبق گزارشی که در این باره در مجله "دموکراتیزاسیون" منتشر شده، در ۲۴ کشور با جمعیتی بالغ بر دو میلیارد و ششصد میلیون نفر، دموکراسی در سال گذشته پس‌رفت نشان داده است.

این تحقیقات که با عنوان "انواع دموکراسی" انجام شده بر داده‌های ۳هزار کارشناس از سراسر جهان متکی ‌است.

بر پایه این بررسی، در سال گذشته متجاوز از نیمی از جمعیت جهان در نظام‌های حکومتی با اشکال دموکراتیک زندگی کرده‌اند.

با این همه نظام‌های حاکم در برخی از این کشورها، از جمله مجارستان، لهستان، لیتوانی و اسلواکی (از اعضای اتحادیه اروپا) را دیگر نمی‌شد در زمره نظام‌های "دموکراسی لیبرال" به حساب آورد. این کشورها به سطح "دموکراسی‌های انتخاباتی" تنزل پیدا کرده‌اند که در آن کنترل دولت از طریق تفکیک قوا و رسانه‌های آزاد دشوارتر شده است.

طبق بررسی یادشده، در آفریقا برخی کشورها در سال‌های گذشته مسیر گذار از شکل استبدادی به دموکراتیک را پیش گرفتند. از‌ میان ۱۷ کشوری که از سال ۲۰۰۸ در مسیر سیستم دموکراتیک گام نهادند، تونس تنها کشوری است که بعد از سقوط زین‌‌العابدین بن‌علی، رئیس‌جمهوری پیشین خود در سال ۲۰۱۱ توانست از سیستم استبدادی به نظام دموکراتیک و لیبرال ارتقا یابد.

  • انتقاد شدید شهروندان کشورهای دموکراتیک

همزمان یک نظرسنجی جهانی که به سفارش دو سازمان "راسموسن گلوبال" و "ائتلاف دمکراسی‌ها" (مرتبط با اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل پیشین ناتو) انجام شده نتایجی همسو با بررسی مورد نظر به بار داده است.

طبق این نظرسنجی، ۵۱ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که نظراتشان در عرصه سیاست ‌کشورهایشان یا به‌ندرت شنیده می‌شود یا اصلا شنیده نمی‌شود.

۶۴درصد از شهروندان کشورهای دموکراتیکی که در این نظرسنجی‌شرکت ‌کرده‌اند نیز گفته‌اند که دولت‌هایشان بر اساس مصالح آن‌ها عمل نمی‌کنند.

کد خبر 408704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha