علی ابراهیمی: پس از نابسامانی قیمت و عرضه برخی کالاهای مصرفی مانند روغن نباتی، گوشت قرمز و تخم مرغ، در روزهای گذشته کمبود عرضه پودر شوینده نارضایتی مصرف‌کنندگان را به همراه داشته‌است.

با توجه به ثابت ماندن قیمت پودر شوینده ماشینی و دستی در 2 سال اخیر، به‌نظر می‌رسد نابسامانی در عرضه این کالا به ویژه پودرهای شوینده  ماشینی، مقدمه‌ای برای افزایش قیمت این کالا ست.

موضوعی که پیش از این در نابسامانی عرضه محصولات لبنی کم چرب تجربه شده و وزارت بازرگانی را ناچار به پذیرش افزایش 10 درصدی قیمت  برخی فرآورده‌های لبنی کرد.

گرچه این افزایش قیمت، به میزان بیش از آن چه ابلاغ شده بود، به همه محصولات لبنی تسری پیدا کرد.

با این شرایط، چندی پیش وزیر بازرگانی در زمینه علل نابسامانی عرضه پودر شوینده با اشاره به برخی مشکلات تولید‌کنندگان، چنین گفت: پودر شوینده ماشینی و دستی از جمله کالاهایی است که از یارانه دولت استفاده می‌کند و دولت برای تولید و عرضه این کالا به‌طور متوسط حدود 150 میلیارد تومان یارانه پرداخت‌می‌کند.

مسعود میر‌کاظمی، افزود: قیمت پودر شوینده ماشینی و دستی در چند سال اخیر افزایش نیافته  و کارخانه‌ها بابت یارانه مذکور از دولت مطالباتی دارند که باید این طلب را دریافت کنند. این امر در حال پیگیری است تا قسط بعدی این یارانه پرداخت شود تا تولید‌کنندگان با مشکلی برای تولید این کالا مواجه نشوند. میزان یارانه پرداختی به تولید‌کنندگان پودر شوینده بر اساس بررسی‌های معاونت برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی تعیین و در اختیار وزارت صنایع و معادن قرار ‌می‌گیرد.

وی با رد این که نوسان عرضه مقدمه‌ای برای افزایش قیمت پودر شوینده است، افزود: وقتی تولید‌کنندگان مواد شوینده، کالایی را تولید و به قیمت مصوب عرضه می‌کنند باید یارانه در نظر گرفته شده را دریافت کنند چرا که قدرت مالی این تولید‌کنندگان به حدی نیست که به فرض 70 میلیارد تومان از دولت مطالبات داشته باشند. باید تلاش کنیم تا این یارانه به موقع پرداخت شده و تولید‌کنندگان نیز حتما توزیع پودر شوینده را قطع نخواهند کرد و به‌نظر می‌رسد این مشکل قابل حل است.

ضرورت تغییر سهمیه‌های توزیع

این در حالی است که رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی خواستار بازنگری در سهمیه تولید و توزیع پودر در بازار توسط وزارت بازرگانی و صنایع شده و می‌گوید: چنانچه کمبودی در بازار وجود دارد، با تغییر سهمیه‌های توزیع، کارخانه‌ها توان افزایش عرضه و تنظیم بازار این محصول را دارند.

علی نقیب با بیان اینکه طی روزهای گذشته وزارت صنایع برای پرداخت یک چهارم یارانه‌ تولید پودر کارخانه‌ها اعلام آمادگی کرده، می‌افزاید: این رقم 25 میلیارد تومان است که یک چهارم یارانه در نظر گرفته شده برای کارخانه‌های تولید پودر به شمار می‌رود. کمبود نقدینگی، افزایش بهای مواد اولیه تولید پودر در بازارهای جهانی و سررسید شدن بدهی به بانک‌ها  از جمله مشکلات جدی کارخانه‌ها برای تولیدی پودر است با وجود این، اکنون تولید پودر شوینده فراتر از نیاز بازار داخلی است و حتی برخی از کارخانه‌ها با مشکل تولید بیشتر پودر مواجه‌اند.

وی با تأکید بر این‌که در حال حاضر هیچ کمبودی در تولید پودر در کشور وجود ندارد، ‌می‌گوید: مقدار تولید کارخانه‌های تولیدکننده پودر شوینده 400 هزار تن و دوبرابر نیاز مصرف  بازار است.

کد خبر 40870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز