همشهری آنلاین: مدیرکل یونسکو گفت: در نیم قرن گذشته اقیانوس‌ها بیش از ۹۳ درصد از گرمای اضافی تولید شده به واسطه اثر گلخانه‌ای را جذب کرده‌اند.

اقیانوس‌ها بیش از ۹۳ درصد گرمای گلخانه‌ای را جذب کرده‌اند

به گزارش ایرنا، اودری آزوله عصر چهارشنبه در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها افزود: اقیانوس‌ها زیستگاه اکثر گونه‌های ساکن کره زمین هستند و بیش از 60 درصد خدمات اکوسیستمی مورد نیاز بشر برای ادامه حیات از جمله تولید حجم زیادی از اکسیژن مورد نیاز و تنظیمات اقلیمی را بر عهده دارند.

وی اظهار داشت: لازمه حیات در کره زمین وجود اقیانوس است اما استفاده بی‌رویه از منابع اقیانوسی، آلودگی و افزایش جذب CO2 باعث به مخاطره انداختن اقیانوس‌ها شده است؛ گرمایش جهانی، اسیدی شدن، پیدایش نواحی مرده، تخریب محیط زیست و شکوفایی جلبکی مضر از جمله آثار فعالیت‌های انسانی بر اقیانوس‌ها است.

آزوله ادامه داد: امسال کشف ناحیه‌ای مرده در خلیج عمان که وسعت آن از اسکاتلند بیشتر بوده و همچنان رو به افزایش است، نشانگر پدیده‌ای است که در اثر کاهش سطح اکسیژن به خفگی آبزیان منجر می‌شود.

مدیرکل یونسکو تصریح کرد: تاثیر این اتفاق ناگوار بر محیط زیست دریایی بیش از ماهیگیری بی‌رویه و آلودگی ناشی از مواد زاید پلاستیکی است که به میزان یک کامیون در دقیقه در اقیانوس‌ها تخلیه شده و وارد چرخه غذایی ما می‌شوند.

وی عنوان کرد: بخشی از این مواد زائد در مناطقی از اقیانوس که جایر نام داشته و در اثر جریان‌های اقیانوسی چرخشی ایجاد می‌شوند، متمرکز است.

مدیرکل یونسکو بیان داشت: با این همه مبارزه با این چالش‌ها امکان‌پذیر است با متوقف کردن تخریب و تعریف نظام مدیریتی مناسب برای بوم سازگان‌های دریایی و اجرایی کردن آن می‌توان محیط زیست دریایی را از فشارهای ناشی از فعالیت انسانی در امان داشت و توان مقابله با بلایا را افزایش داد.

آزوله گفت: در 5 دسامبر 2017 مجمع عمومی سازمان ملل به منظور ترغیب همکاری‌های علمی برای رویارویی با چالش‌های یاد شده دهه‌ای را به عنوان دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار (2021 تا 2030) اعلام کرد.

وی افزود: مسئولیت و هماهنگی‌های مربوط به اجرا و برنامه‌ریزی این دهه بر عهده کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو گذاشته شده است.

مدیرکل یونسکو اضافه کرد: در راستای اهداف مرتبط با حفظ و استفاده پایدار از اقیانوس‌ها این دهه فرصت مغتنمی است تا تمام ذی‌نفعان به منظور انجام پژوهش‌های مشترک و نوآوری مبتنی بر فناوری بسیج شوند که می‌تواند منجر به شناخت بهتری از عوامل منفی تاثیرگذار بر اقیانوس‌ها و آثار مخرب آنها شود و راه‌حل‌های مناسب برای مقابله با چالش‌ها را فراهم کند.

آزوله ادامه داد: تحقق این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری مناسب و استاندارد است، بر مبنای گزارش جهانی علوم اقیانوسی در سال 2017، 4.5 درصد از بودجه عمومی جهان به علوم طبیعی اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: نباید اجازه دهیم این وضعیت ادامه یابد هیچ کشوری به تنهایی قادر به اندازه‌گیری تغییرات اقیانوسی و یا پاکسازی و حفاظت از اقیانوس‌ها نیست.

مدیرکل یونسکو تاکید کرد: از طریق همکاری‌های بین‌المللی، انتقال فناوری و به اشتراک‌گذاری دانش می‌توان در جهت تدوین سیاست‌های دوستدار محیط زیست گام برداشت و بدین ترتیب پیشرفت پایدار اقیانوس محور را ترویج کرد.

آزوله گفت: در روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها یونسکو از کشورهای عضو، جامعه علمی، جامعه مدنی و بخش خصوصی دعوت می‌کند تا به منظور تحقق اهداف یاد شده همکاری کنند.

شعار امسال روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها، "دریاها و اقیانوس‌هایمان را پاک کنیم" با تمرکز بر جلوگیری از آلودگی ناشی از پلاستیک‌ها و یافتن راه‌حل‌هایی برای داشتن دریاهای سالم انتخاب شده بود.

همچنین در پایان این مراسم بیانیه روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها قرائت و به اقدامات فوری برای مدیریت تولید، مصرف و بازیافت ظروف پلاستیکی به ویژه ظروف پلاستیکی یک بار مصرف با هدف کاهش فشار ناشی از پدیده‌های مخرب دریاها و اقیانوس‌ها توسط نهادهای سیاست‌گذار کشور، دستگاه‌های اجرایی و شهرداری‌های شهرهای ساحلی تاکید شد.

وضع مالیات مضاعف بر تولید و مصرف پلاستیک‌ها به ویژه پلاستیک‌های یک بار مصرف، اعمال محدودیت در فروش ظروف یک بار مصرف پلاستیکی در شهرهای ساحلی شمال و جنوب کشور، جایگزینی مواد زیست تخریب‌پذیر به جای ظروف پلاستیک تجزیه‌ناپذیر در سطح دستگاه‌های دولتی، توسعه زیرساخت‌ها به منظور بازیافت زباله‌های پلاستیکی به ویژه در شهرهای شمالی و جنوبی کشور و حمایت از پژوهش‌های مربوط به مدلسازی پلاستیک‌ها و میکروپلاستیک‌ها در دریاهای ایران به منظور تعیین نقاطی با حداکثر آلودگی برخی از اقدامات پیشنهادی در این بیانیه است.

کد خبر 408668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha