همشهری آنلاین: ایوان دوکه مارکز، نامزد راستگرا برنده انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا شد.

پیروزی نامزد راستگرا در انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا

به گزارش يورونيوز،‌آقای دوکه در انتخابات روز یکشنبه ۲۷ خرداد با کسب بیش از ۵۴ درصد آرا با غلبه بر رقیب خود گوستاوو پترو از حزب چپگرای «جنبش پیشرو» که ۴۱/۸ آرا را کسب کرده بود، پیروز شد.

ایوان دوکه مارکز عضو جریان راست میانه موسوم به حزب «دموکراتیک میانه‌رو- دست‌های قوی و قلب‌های بزرگ» از حامیان الوارو اوریبه، رئیس جمهوری پیشین کلمبیاست.

این نخستین انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا پس از امضای پیمان صلح میان دولت این کشور و شورشیان فارک در سال ۲۰۱۶ است.

آقای دوکه که عوامگرا و حامی اقتصاد آزاد است از مخالفان سرسخت صلح با شورشیان فارک به شمار می‌رود و اعتقاد دارد توافق نسبت به این گروه بیش از حد نرم و بردبارانه بوده است. او معتقد است که پیمان صلح بین دولت و شورشیان متزلزل است و رهبران فارک همچنان بر اساس این پیمان می‌توانند دوباره به فعالیت های مسلحانه خود بازگردند.

یک بازرگان کلمبیایی با خوشحالی به خبرنگار رویترز می‌گوید: «امید ما به ثمر رسید. حالا با توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری خصوصی شغل‌های بیشتری ایجاد می‌شود و کشور پیشرفت می‌کند.»

از سوی دیگر رقیب آقای دوکه یعنی گوستاوو پترو یکی از حامیان پروپاقرص هوگو چاوز، رهبر فقید ونزوئلا در دوران حیاتش بود. آقای پترو همچنین مخالف و منتقد فعال علیه حزب راست محافظه کار کلمبیا بود که سال ها قدرت در این کشور را در دست داشت. وی ضمن تبریک گفتن پیروزی رقیبش اعلام کرد که به شکست اعتقاد ندارد.

او در توییتر خود نوشت: «کدام شکست؟ هشت میلیون کلمبیایی آزاد موضع خود را مشخص کردند. شکستی در کار نیست. ما (به عنوان حزب) فعلا دولت نخواهیم بود.»

ایوان دوکه خواستار کاهش مالیات برای سرمایه‌گذاران، تقویت بخش نفت و سوخت‌های فسیلی و صادرات است در حالیکه گوستاوو پترو، از نظام اقتصادی بر مبنای سوخت‌های جایگزین و انرژی‌های تجدید پذیر و همچنین اصلاحات ارضی سخن می‌گفت.

  • چالش‌های پیش روی رئیس جمهور

اما کار آقای دوکه مارکز نیز آسان نخواهد بود و وی وقتی در ماه اوت رسما مقام ریاست جمهوری را برعهده می‌گیرد چالش‌های عمده‌ای پیش رو دارد. اقتصاد کلمبیا بسیار ضعیف است و قاچاق مواد مخدر به مناطقی که زمانی تحت کنترل فارک بود سرایت کرده، از سوی دیگر بیش از نیم میلیون ونزوئلایی در جستجوی کار و غذا وارد خاک کلمبیا شده‌اند.

احزاب چپ کلمبیا که بیش از چندین دهه با هم اختلاف داشته‌اند نتوانسته‌اند به کرسی ریاست جمهوری این کشور برسند یا حتی در کنگره این کشور کنترل را به دست بگیرند. اما پیمان سال ۲۰۱۶ با شورشیان فارک بر نظر ۵۰ میلیون رأی دهنده کلمبیایی تأثیری تعیین کننده داشته است.

شورشیان فارک در سال ۲۰۱۶ با میانجیگیری کوبا پس از نیم قرن جنگ داخلی با دولت کلمبیا پیمان آتش‌بس و صلح امضا کردند. گرچه این موافقتنامه برای اجرا به همه‌پرسی گذاشته شد و بیش از نیمی از شهروندان کلمبیا با آن مخالفت کردند اما سرانجام پس از اصلاحاتی چند اجرایی شد.

کد خبر 408304

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha