مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: تاب‌آوری (Resiliency) مفهومی است که از فیزیک وارد دیگر حوزه‌های علم و زندگی شده و به موضوع تحمل و بازگشت به وضع نخست می‌پردازد.

Resiliency

تاب آوری موضوعی بود که در فیزیک بدان توجه می‌شد. به عنوان مثال وقتی صحبت از تاب‌آوری یک " فنر" می‌شود، منظور بررسی شرایط، قدرت و وضعیت این فنر در وضعیت فشار است به گونه‌ای که مجددا به وضع اول خود بازگردد.

ورود مبحث تاب‌آوری به موضوعات انسانی از حوزه روانشانسی آغاز شد. در روانشانسی مثبت‌گرا، به دنبال آن هستند که بیش از پرداختن به اختلالات به راه‌حل‌های حل مشکلات، تعدیل اثر آن و در نهایت امکان زندگی بهتر و با نشاط برای فرد باشند.

تاب آوری به مرور در حوزه‌های دیگر مانند، محیط زیست، هواشناسی، سازمان‌ها، ساختارهای فیزیکی و مهندسی اماکن و بناها، امنیت سایبری (در مواجهه با حملات سایبری) و مانند آن نیز وارد شد.

در حوزه اجتماعی وقتی صحبت از تاب‌آوری می‌شود به معنای توجه به قدرت، استحکام، قابلیت ترمیم و ظرفیت‌های لازم در جامعه مثل مصرف، انرژی، ارتباطات به معنای عام آن بخصوص حمل‌ونقل، غذا، تنش‌ها کنش‌های اقتصادی به خصوص در مواجه با اختلالات و آشوب‌ها (chaos) همبستگی اجتماعی و مانند آن است.

در بحث‌های مرتبط با تاب‌آوری از سویی به قدرت تحمل در خصوص عوامل خطرزا و نامطلوب پرداخته می‌شود و از طرف دیگر به موضوع برنامه‌های اقدام برای بازسازی و بازگشت به وضعیت قبل از آن توجه می‌شود.

در حوزه شهری وقتی از تاب‌آوری صحبت می‌شود منظور تاب آوری مجموعه عناصر فیزیکی و غیر مادی یک شهر در برابر رخدادها و وضعیت‌های نامطلوب مانند زلزله، سیل، آلودگی‌های محیطی، حمل‌ونقل، روابط اجتماعی، فشارهای روحی، روانی، و مانند آن است.

کد خبر 408122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha