همشهری آنلاین-المیرا صدیقی: کارگاه آموزشی پروفسور اگوچی (katsuhiko eguchi) مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی مجموعه "ماتسوشیتا الکتریک" در کیوتو با حضور مدیر مسئول، سردبیر و جمعی از مدیران و دبیران روزنامه همشهری تشکیل شد.

در آغاز این جلسه در ابتدا دکتر حسن نمک‌دوست مدیر مرکز آموزش موسسه همشهری پس از معرفی کوتاه آقای اگوچی به عنوان مدیرموفقی که روش مدیریت ماتسوشیتا را در پی گرفته که بر پایه منابع انسانی است و هم اکنون هم رئیس مرکز آموزشی پژوهشی پاناسونیک-ناسیونال است، از او خواست تا در این جلسه از نوع رویکرد مدیریت ژاپنی در محل‌های کار ژاپن در این کارگاه صحبت کند.

katsuhiko eguchiآقای اگوچی که سال‌ها دستیار ویژه "ماتسوشیتا" بوده که لقب بزرگترین" کار آفرین قرن" را به خود اختصاص داده‌است؛ در طول 3 ساعت از رازهای مدیریت ژاپنی به روش ماتسوشیتا سخن گفت.

مدیریت به روش ماتسوشیتا چگونه است؟

وی در ابتدا با اشاره به این که بسیار خوشحال است که برای اولین بار در کشوری قدم گذاشته که تاریخچه هزار ساله دارد عنوان کرد که بسیاری از شرکت های بزرگ ژاپنی روش ماتسوشیتا را برای مدیریت خود برگزیده اند.

او اضافه کرد که نوع مدیریتی که رئیس سابق او و بنیانگذار این مؤسسه بر آن تاکید داشده است نوع مدیریتی است که برای بالا بردن پول و سرمایه نیست و پول محوری کار نمی کند بلکه اصول تجارت بر مبنای کار انسانی و اصولی را به کار می‌بندد. کاری که فرد به آن عقیده داشته باشد و هدف خاصی را دنبال کند.

از نظر اگوچی، مدیریت صحیح زمانی به تحقق می‌پیوندد که مبنای کار راضی و خوشحال نگه داشتن مردم جامعه و مشتریان باشد نه  پول محوری و کسب در آمد بیشتر. به این روش به خاطر راضی بودن مشتری از کالای ارائه شده و راضی بودن کارمندی که در محل در حال کار است کم کم سرمایه نیز ناخود اگاه به شرکت روانه می‌شود.

اگوچی مدیریت به روش ماتسوشیتا را "معجزه" خواند زیرا با این روش یعنی محور قرار دادن نیروی انسانی و اعتقاد و ایمان به رضایت او به جای در آمد زیاد اولیه مدیر می تواند به سرمایه زیاد و رضایت مشتری دست پیدا کند که  هدف هر مدیر موفقی است.

وی اشاره کرد که اگر در سازمانی رضایت مشتری وجود نداشته باشد و مدیر تنها در ابتدا به جمع آوری سریع سرمایه فکر کند مدیریت هرگز پیشرقت نمی کند و ارتقا نمی یابد.

وی مثال احتمال ورشکستگی 30 شرکت بزرگ ژاپنی را که به روش پول محوری کار می کردند را برای حضار مطرح کرد و اضافه کرد عدم توجه به رضایت مشتری به چنین عواقبی می رسد.

katsuhiko eguchiاصول مدیریت" ماتسوشیتا" به گفته اگوچی؛ علاوه بر رضایت نیروی انسانی، تولید کلاهایی با کیفیت خوب و ارزان است که در تعداد زیاد تولید شوند. این وظیفه شرکتی است که به این روش مدیریتی مشغول به کار است و مطمئناً برای رسیدن به آن تفکر زیادی لازم است.

اولویت دوم در این روش پس از رضایت منابع انسانی این است که مدیر همیشه باید ایده های خاص داشته باشد و با اعتقاد به آنها کار خود را پیش بگیرد و انسان یعنی  اشرف مخلوقات را احترام بگذارد و برای رضایت و آرامش او دست به کار شود.

همان کاری که شرکت بزرگ "سونی" برای رسیدن به اهدافش در پیش گرفته و بسیار موفق هم بوده است.

آقای اگوچی با اشاره به کار سختی که هر مدیریتی در پیش روی خود دارد اضافه کرد که مدیران پس از تعامل با نیروهای انسانی باید تصمیمات زیادی اتخاذ کند. این تصمیمات باید به بهترین شکل گرفته شوند و برای این کار ماتسوشیتا روش خاصی را در نظر می گرفته است.

این مدیر بزرگ که نیمی از عمرش را به خدمت به همشهریانش سپری کرده بود در مواجهه با تصمیم گیری های مهم ابتدا خودش هر آنچه که وقت لازم داشت را صرف می کرد تا به نتیجه گیری دست برسد.

سپس با افراد مشورت می‌کرد تا به بهترین راه حل دست پیدا کند. او حتی ممکن بود از تمامی 150 نفر مشاورانی که در محل کارش حضور داشتند در مورد یک مسئله سوال کندتا بتواند به پاسخ صحیح تر دست پیدا کند و در مواقع لزوم راه حل خود را با راه حلهای بهتری که پیشنهاد شده بود تغییر می‌داد.

این نزدیکی مدیر به بیش از 10 هزار کارمندش بود که سبب می شد او بتواند با همه آنها رابطه خوبی داشه باشد و با احترام به انان برای خود و کارش نیز احترام بخرد و مشاوره با کارمندانش را بهترین روش در حل مسائلش می‌دانست.

به همین علت هم بود که افرادی که با ماستوشیتا کار می کردند همگی هنگام صحبت‌های وی چنان تحت تاثیر قرار می‌گرفتند که کارخانه را از آن خود می دانستند و برای بهبودش از هیچ کاری دریغ نمی‌کردند.

اگوچی که تا سن 94 سالگی ماتشوشیتا که زمان مرگ وی بود با او کار می کرد به علل پیشرفت ژاپن در 60 سال اخیر هم اشاره کرد. او ادعا کرد که ژاپن در ابتدا تمامی سرمایه خود را در بین ممردم تقسیم کرد این بود که اختلاف طبقاتی در بین آنها بسیار کم شده و سطح و توان خرید مردم تقریبا مشابه شد.

بعد از چنگ جهانی دوم و شکست ژاپن نیز، صنعت و تکنولوژی از کشورهای دیگر وارد این کشور شد. اما "روح ژاپنی " بین مردم باقی ماند. روح ژاپنی همان چیزی است که ژاپنی‌ها از آن به عنوان روحیه قوی کار؛ کمک و همکاری نام می برند.

حضور تکنولوژی های پیشرفته  در این کشور و روحیه خاص مردم سبب شد تا آنها تفکری را که از صدها سال قبل داشتند که "شغل انسان اصاس ترین کارش است" را با خود نگه دارند و با تلاش زیاد به نقطه کنونی برسند.

اگوچی در انتها جدیت، صداقت، مشاوره با کارمندان و فکر کردن به تمامی وجوه کار و ساختن دنیایی بهتر را نهایی ترین اهداف روش مدیریتی ماتسوشیتا نام برد و عنوان کرد که اکثر شرکت‌هایی که مدیریت آمریکایی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند شکست سنگینی متحمل شده‌اند زیرا سیستم آمریکایی سیستم نتیجه‌گرایی‌است که سبب می‌شود هر مدیری فقط به دوره چند ساله خود و محبوبت و افزایش سرمایه‌اش فکر کند و برای آن برنامه‌ریزی کند که سبب می‌شود در دوره‌های بعد، مدیران بعدی متضرر شوند و کار از هم بپاشد.

katsuhiko eguchi

همان طور که سیستم مدیریتی قدیم ژاپن که بر اساس ارتقای شغلی بر اساس سن، استخدام مادام‌العمر و تشکیل اتحادیه کارگزی در داخل مراکز کار بود پس از به‌وجود آمدن مشکلات فراوان مالی برای دولت در سال 1980 در نهایت تغییر کرد.

در پایان جلسه و پس از پاسخگویی پروفسور اگوچی به سؤالات حاضران، دکتر حسین انتظامی مدیر مسئول روزنامه همشهری ضمن تشکر از وی، ابراز امیدواری کرد حضور آقای اگوچی بتواند تأثیرات مثبت خود را روی مدیریت این مؤسسه فرهنگی بگذارد و پس از انتقال این مفاهیم به جامعه صنعتی در تولیدات و مدیریت آنها نیز مؤثر باشد.

کد خبر 40793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز