پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت: اگر از الان به فکر احیا تالاب صالحیه نباشیم عواقب بدی در انتظار استان خواهد بود؛ این عواقب در کنار تالاب الله‌آباد قزوین که اثرات آن متوجه استان البرز است بیشتر تهدیدکننده خواهد بود.

دود نابودی تالاب صالحیه در چشم کرجی‌ها

به گزارش ايسنا، فردین حکیمی با بیان این که تالاب صالحیه یک تالاب‌ فصلی در البرز است که اهمیت آن از سال 94 بیشتر به چشم آمد گفت: طی این مدت شاهد حضور بیش از 100 گونه جانوری در این تالاب بوده‌ایم.

حکیمی افزود: تالاب صالحیه از دو نظر برای ما اهمیت زیادی دارد؛ یکی این که می‌تواند به عنوان پهنه آبی جاذبه گردشگری باشد در این مدت هم عکاسان و علاقه‌مندان به محیط زیست زیادی از این مکان دیدن داشته‌اند و با وجود تعداد بالای گونه‌های جانوری تنها نقطه‌ای بود که شکار در آن وجود نداشت.

  • تالاب صالحیه یکی از کانون‌های گرد و غبار استان می‌شود؟

وی ادامه داد: دوم این که در صورت عدم رسیدگی به این تالاب ممکن است در کنار 9 کانون گرد و غباری که در استان شناسایی شده این تالاب هم به یکی از کانون‌های گرد و غبار استان تبدیل شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز خاطرنشان کرد: با توجه به این مسائل بود که سال گذشته حق‌آبه تالاب صالحیه پیگیری و تالاب احیا شد و در کمتر از 10 روز پرندگان زیادی به سمت آن مهاجرت کردند و حتی شاهد زادآوری آنان نیز بودیم.

  • کاشت نهال‌های مقاوم به خشکی از راهکارهای نجات تالاب است

وی با بیان این که در طول این مدت طرح‌های متعددی در اراضی تالاب اجرا شده است اظهار کرد: یکی از این اقدامات کاشت نهال‌های مقاوم به خشکی است اما در کنار آن لازم است به یک سری عوامل تخریبی مثل شترهای سرگردانی که مشخص نیست چه کسی صاحب آنهاست هم توجه شود.

  • شترهای سرگردان اطراف تالاب چه می‌کنند؟

حکیمی ادامه داد: این شترها در تمام طول سال مشغول تخریب طبیعت اطراف تالاب و یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده منطقه هستند؛ علاوه بر این حضور دام‌ زیاد نیز به منطقه آسیب می‌زند.

  • تالاب احیا نشود عواقب بدی در انتظار البرز خواهد بود

وی از پیشنهاد تشکیل کمیته احیا تالاب صالحیه به کمیته مبارزه با گرد و غبار استان خبر داد و گفت: در هر حال اگر از الان به فکر احیا این تالاب نباشیم عواقب بدی در انتظار استان خواهد بود؛ این عواقب در کنار تالاب الله‌آباد قزوین که اثرات آن متوجه استان البرز است بیشتر تهدیدکننده خواهد بود.

  • خاک اطراف تالاب صالحیه بیش از حد شور است

این مسئول به شوری بیش از حد خاک این مناطق اشاره و اعلام کرد: ادامه روند خشک شدن تالاب صالحیه، انتشار نمک را به مساله‌ای تهدیدکننده برای استان تبدیل کرده است.

  • باید به فکر تامین منابع آب پایدار برای تالاب صالحیه باشیم

حکیمی خاطرنشان کرد: همین گوشزدها و پیگیری‌ها باعث شد تا امسال یک بودجه 200 میلیون تومانی برای احیا تالاب صالحیه و الله‌آباد و مطالعات تعیین نیاز آبی و شناسایی عوامل تهدیدکننده اختصاص پیدا کند. باید به فکر تامین منابع آب پایدار برای تالاب صالحیه باشیم و ما قول می‌دهیم که این موضوع را پیگیری کنیم چون تالاب صالحیه باید حفظ شود.

  • کانال‌های حفر شده در اراضی منتهی به تالاب صالحیه تاییدیه زیست محیطی ندارد

حکیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کانال‌هایی که در اراضی منتهی به تالاب صالحیه حفر شده است نیز اشاره کرد و گفت: این کانال‌ها زمانی که هنوز استان البرز تشکیل نشده بود بدون تاییدیه زیست محیطی حفر شده است.

وی ادامه داد: هدف از حفر این کانال‌ها جلوگیری از پیشروی نمک به اراضی جانبی و کاهش شوری خاک بوده است اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به مسائل زیست محیطی و با وجود هزینه زیاد برای حفر این کانال‌ها، نتیجه برعکس بوده و نه تنها از پیشروی نمک جلوگیری نشده بلکه بر میزان شوری نیز افزوده شده است.

کد خبر 407897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha