سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: درختی که به عنوان نماد گرم‌دشت‌های آفریقایی شناخته می‌شود، به دلیل ایجاد وضعیتی مرموز و نامشخص درحال مرگ است.

بائوباب

براساس گزارش BBC، گروهي از دانشمندان از سرتاسر جهان دريافته‌اند قديمي‌ترين و بزرگترين درختان بائوباب آفريقايي طي 12 سال گذشته به مرور از بين رفته‌اند.

اين دانشمندان احتمال مي‌دهند تغييرات اقليمي دليل مرگ اين درختان باستاني باشد،‌اگرچه هنوز نتوانسته‌اند ارتباطي مستقيم ميان اين دو رويداد به دست آورند.

درخت بائوباب مي‌تواند صدها تا هزاران سال عمر كرده و تا حدي رشد كند كه ابعادي غول‌پيكر به دست آورد. محققان دانشگاه‌هاي آفريقاي جنوبي، روماني و آمريكا مي‌گويند از بين رفتن اين درخت‌ها رويدادي به شدت بي‌سابقه‌است كه بيماري واگيردار عامل آن نيست.

به گفته آدرين پاتروت از دانشگاه بابس-بوليا روماني يكي از محققان حاضر در اين پروژه، اين احتمال وجود دارد كه مرگ بائوباب‌هاي نمادين دست كم تا حدودي با تغييرات وضعيت آب و هوايي كه به ويژه بخش‌هاي جنوبي آفريقا را تحت تاثير قرار داده،‌در ارتباط باشد. با اين‌همه براي اطمينان از اين احتمال به پژوهش‌هاي بيشتري نياز خواهد بود.

محققان از سال 2005 تاكنون اين درختان باستاني را در سرتاسر جنوب آفريقا با استفاده از تكنيك تاريخ‌نگاري كربني براي بررسي ساختار و سن آنها، تحت نظر گرفته‌اند.

آنها به شكل غيرمنتظره‌اي دريافتند 13 مورد از قديمي‌ترين درختان بائوباب و پنج درخت از ميان 6 بائوباب غول‌پيكر به طور كامل مرده‌اند يا كهنسال‌ترين بخش‌هاي آنها پوسيده‌است.

درختان بوئوباب ريشه‌ها و تنه‌هاي متعددي دارند، كه هريك از آنها سني متفاوت دارد، اما دانشمندان شاهد آن بودند كه در برخي از موارد، تمامي ريشه‌ها همزمان از بين رفته‌اند. محققان اين مرگ و مير را با افزايش دماي هوا و خشكسالي ارتباط داده‌اند و مشاهده مرگ اين درختان باستاني را دردناك توصيف كرده‌اند.

اين درختان مرده يا درحال مرگ، در زيمبابوه،‌ناميبيا، آفريقاي جنوبي، بوتسوانا و زامبيا مشاهده شده‌اند و هريك سني برابر هزار تا 2500 سال داشته‌اند. 

درختان بائوباب كه به خاطر شكل عجيب ميوه‌هايشان به درختان "موش مرده" نيز مشهورند، تنه‌هايي تنومند و بدون شاخه دارند. اين درختان حجم زيادي آب را درون تنه‌هاي خود ذخيره مي‌كنند تا بتوانند شرايط دشوار اقليمي مناطق خشك آفريقايي را تحمل كنند. اين درختان همچنين زيستگاه‌هايي مهم براي پرندگان آفريقايي به شمار مي‌روند.

کد خبر 407802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha